elektriker spørgsmål

hej..

er pt ved at få monteret ny sprøjtekabine på mit værksted, men selve udsugnings og indbæsnings motorene skal i opstart bruge 65amp, det er jo ret meget, og mere end jeg har i min tavle,
men fik at vide man evt kunne få noget der hedder en trekant starter ?, men kan man få sådan en trekant starter der er stor/stærk nok til at hjælpe de motore igang ?, for hvis det ikke kan lade sig gøre skal jeg nemlig have trukket et nyt hovedkabel ind til mit værksted, og det er med garanti ikke nogen billig fornøjelse :-((
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stjerne-trekant startere hjælper ikke ret meget, de kan evt. forkorte tiden hvor du trækker den store strøm, ikke mere.
Kan du ikke tage et billede af navnepladen på motorerne? Så kan vi bedre give et råd.

MvH,

Bent.
Umiddelbart tror jeg ikke det er noget problem, uden at kende din installation. Startstrømmen er jo i ca. 5 sek. og højst sandsynlig 6x fuldlaststrømmen. Dvs. den bruger ca. 6-7 A ved fuldlast. Men naturligvis skal der foreligge dokumentation inden man sætter sådan et lille dyr på sin installation...

Er det et problem er det muligt at anvende en frekvensomformer, hvorefter startstrømmen ikke eksisterer. Alternativ (økonomisk) er en softstarter hvor startstrømmen er 2-4x.....Men altså få nu en installatør til at lave beregningen, hvilket han alligevel skal, inden han laver det...
og........glem nu det stjerne/trekant pis......intet mekanisk har godt af de strømspidser der kforeommer, når man skifter...
takker for svarene,, der kommer en elektriker mandag og kigger,, der er dog trukket et hovedkabel ind på mit lejemål, men det er ikke tilsluttet, ved ikke hvor besværligt det er, men vi må vente og se hvad elektrikeren anbefaler...
Hej
En frekvensomformer ville jo være det bedste, men en ret kostbar løsning i den størrelse.
Jeg ville vælge en softstarter, den er ikke så dyr, der en en god løsning. Ikke med en så lang rampe up tid, som en frekvensomformer, men utrolig meget bedre, end en stjerne/trekant opstart.
mvh jens
Annonce
og........glem nu det stjerne/trekant pis......intet mekanisk har godt af de strømspidser der forekommer, når man skifter...


En stjerne /trekant starter (Y/D) er en god løsning der anvendes rigtig mange steder, jeg har bygget mange styretavler til 600 A kølekompressorer.

En korrekt tilsluttet Y/D starter giver ikke væsentlige strømspidser, men hvis motoren ikke er tilsluttet rigtigt er den hård ved installationen, sikringerne springer under start.

Y/D starteren er særligt godt egnet til ventilatorer, moteren trækker ventilatoren op på ca ½ hastighed i stjernekobling med deraf følgende lavere strøm, og skifter derefter over i trekant hvor den har fuld effekt, men da motoren er godt i gang trækker den ikke den store startstrøm.

Men jeg tror ikke det er nødvendigt at gøre noget specielt, hvis motorerne bruger 65A ved start kan de sikkert køre på en 16A installation.

Hilsen Aksel
En motor der trækkes op til 1/2 hastighed i stjerne og derefter skiftes til trekant trækker stort set fuld startstrøm alligevel, og det er hårdt ved motoren.
Læs mere her:
http://www.lmphotonics.com/m_start.htm

Bent.

hej

En stjerne/trekant start, er ikke den bedste løsning, en softstarter, vil være et godt valg.
(En frekvensomformer vile være bedre, her er jo næsten ubegrænset rampe op tid.)

mvh jens

Jeg ville nok lige afvente med at sætte en masse igang. startstrømmen på de 65 A er jo ikke voldsomt, da startstrømmen jo er ca. 6 gange motorens fulldlaststrøm. Men uden at have set mærkplader på blæsermotorerne samt kende noget til din installation er det jo svært at bedømme om der overhovedet skal laves væsentlige ændringer for at få det ti at fungere. Jeg har lavet en del installationer i Grønland, og der er det ofte et problem ude på de små steder når store el motorer skal startes op. Vi anvendte ofte softstartere til at lægge en dæmper på startstrømmen, da vi ellers fik brok fra elværkerne over at deres diesel generatorer var ved at blive kvalt :-) Jeg er spændt på at høre hvad din elektriker kommer frem til
jo er også meget spændt på hvad han siger,, håber at kunne undgå at skulle tilslutte det hovedkabel, skulle vist ikke være helt billigt at betale den tilslutningafgift...

men hvad jeg kan læse mig frem til er der nogle gode muligheder for at undgå det. :-)) kan tage nogle billeder af typepladen imorgen og lægge herind..
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis