16A - badeværelse, ledninger og samlemuffer... hvad må jeg?

Bag vaskemaskinen - og under vandvarmeren i badeværelset - sidder en boks/dåse (et skjul)med fladt frontdæksel. De to ledninger føres ind i boksen/dåsen, og jeg kan se de enkelte ledninger er samlet med muffer - og der står skrevet hvilket farver, der skal holdes sammen.

Der er således ikke en stikkontakt - og der er ikke et kraftstik.

Nu vil jeg gerne sætte min nye vaskemaskine på den gamles plads.

Må jeg selv "skrue" vaskemaskinens ledninger ud af de enkelte muffer, som bliver siddende tilbage og lukke dåsen igen?

Vi påtænker at lade en forlængerledning føre ud af badeværelset til den nærmeste stikkontakt på den anden side af væggen/døren. Skal det give anledning til andet end at vi naturligvis ikke har ledninger liggende på gulvet i et vådrum?

Jeg tænker, det er dumt at klippe i den nye maskines ledning med henblik på at anvende samlemufferne som med den gamle vaskemaskine?!

Hvem har viden - gode råd og idéer?

Thomas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det må du ikke, og gør du det, uden at have forstanden til det, er det stor risiko for du ingen vaskemaskine har mere.

Det er fint nok at klippe stikket af den nye maskine, hvilket du nok alligevel skal, for at få jord-potentiale på maskinen. Der findes selvfølgelig alternativer, men få nu en aut. til det...Det er ikke gds..

Glem nu det med at lade en forlænger ligge på gulvet, du risikerer at dine evt. 10 A sikringer kommer til at springe konstant når der er anden belastning på den. + Det er noget klamp med den forlænger, få det lavet ordentligt 1 gang, og det er ikke noget der kommer til at nage dig og konen.
En forlængerledning (som også kaldes en til-ledning) må ikke gå igennem en bygningsdel, dvs. det der med at trække den ud i rummet ved siden af, den går ikke :-)

Få en med forstand på det til at kigge på den dåse der sidder der nu, og kobl vaskemaskinen til i den :-) Som stenKrog skriver skal du alligevel have stikket af for at få jord på vaskemaskinen :-)

\Morten

\Morten

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve!"

Rettelse: En forlængerledning må GERNE gå gennem en bygningsdel. Ellers kunne du ikke trække den igennem en dør!
Du må dog ikke trække den igennem et hul der er så lille, at stikket skal skilles ad for at komme ud!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis