Ligusterhæk gode råd modtages med glæde.

Hejsa Ja, jeg har søgt på siden, men fandt ikke rigtig de råd jeg ledte efter Jeg har en ligusterhæk sammen med naboen, og den er ca 5-6 år gammel. Hækken er oppe i den ønskede højde, men er tynd og hullet i bunden (nogle steder). Jeg har hørt mange snakke om at en total nedklipning er det eneste rigtige, men kan det virkelig passe? Kan man ikke bare blive ved med at klippe den tæt ind til stammen og holde den i højden, også kommer den med tiden i bunden? eller kommer det til at tage mange år i forhold til total nedklipning. Hvis man klipper den helt ned, skal den så bare have lov til at vokse op i de 2 meter, også begynde at klippe der? På forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At klippe en hæk helt ned er normalt noget man gør for at foryngre en gammel hæk. 5 år er en meget ung hæk.

Hvis du er begyndt at topklippe den vil den automatisk sætte flere sidegrene, så umiddelbart vil hækken blive kraftigere i siderne over tid. Men du bør måske overveje om der er plantet tæt nok, ellers var det måske værd at plante mellem for at forbedre tætheden.

Ellers så giv hækken en god gang gødning nu og igen i slutningen af juni, og sørg for at klippe hækken hyppigt for at stimulere udviklingen af sidegrene.
Akn1979

Jeg er ikke på nogen måde expert inden for hæk planter, eller have for den sags skyld, men havde et lignende problem for nogle år siden. Ville jo gerne have en hæk som mine naboer.

Jeg købte mine planter lidt nord for Holstebro (liguster liga) til 6-7 kr./stk. planteskole-ejeren og viste mig hvordan jeg skulle beskære mine planter, som var ca 70-80 cm. høje han forklarede for mig og klippede ca. 2/3 af planten tilbage, på et bundt og sagde at netop denne plante var stærk og robust, så den plante ville jeg ikke få problemer med men men.

Gjorde som han foreskrev og plantede ca. 4 for hver m. havde problemer med at få hækken pæn og tæt.

Spørger så i en anden planteskole, han sagde at det råd jeg havde fået var helt forkert, jeg skulle lade planterne vokse til ønskede højde, og derved opnå nogle stærke og tykke stammer og siden klippe hækken tæt ind mod stammen og derved opnå en sund og fin tæt hæk. (kan efter-følgende måske godt se logikken i det sidste råd jeg fik) stammen skulle jo være i stand til at transportere, vand og næring til løvet og sideskuddene.

Så står man der og ligner et stort ? hvad skal man så rette sig efter- - - prøvede mig frem og har i dag en nogenlunde pæn hæk.

Men også bare en nogenlunde hæk, ikke det jeg havde drømt om.

Bortset for at der er mange af planterne som er gået ud havde ellers hørt at liguster groede som ukrudt - - men ikke her hos mig har stadig store huller i min hæk hist og her, (ærgerligt) og har genplantet flere gange (så det er skam efter-hånden en guld-hæk jeg har fået må jeg sige) en dag fandt jeg nogle store fede hvide larver ækle at se på med et gnave-apparat af format fik dem slået ihjel for de havde ædt alle de fine rødder på den hæk-plante, har senere hørt at samme larve også kunne ødelægge en græsplæne helt og aldeles (husker ikke navnet på misdæderen desværre) måske en olden-borre larve men er ikke sikker på navnet.

Så konklutionen er og bliver at jeg nok aldrig bliver have-mand.

Undskyld sikke en remse jeg her har skrevet, men måske kan en anden lære af mine fejltagelser.

Efterfølgende kan jeg godt se at jeg skulle have læst et lille bibliotek om dette emne, havde dog læst lidt på lektien.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Da jeg for mange år siden plantede en ligusterhæk, fik jeg af min nabos fader, nogle afklippede kviste fra hans ligusterhæk. Jeg mener vi havde dem stående i lidt vand til de dannede rødder. Så plantede vi disse små kviste og vandede dem jævnligt og i løbet af kort tid havde vi en pæn, tæt og livskraftig hæk, som skulle klippes i det uendelige.
Naboens fader var gartner og frarådede os at købe større planter, for som han sagde, så bliver de sjældent ordentlig og en hel del vil gå ud og det er svært at få hækken tæt.
Med det jeg læser her, tyder det på at den gamle mand havde ret.
Det var så i 1969 og meget kan været ændret siden hen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Jeg plantede for snart mange år siden en liguster, jeg købte store kraftige planter, der blev fræset, og på alle måder kræset for de nye planter.
Min fornærede nabo, plantede en liguster hæk samtidig, han satte nogle ynkelige små planter.
Efter 3-4 år havde han en højere, og pænere hæk end min...

Men giv du din hæk noget gødning, og klip den i ønskede højde, så skal du nok få en flot hæk.

Jeg har så senere klippet min hæk skrå foroven, ca 45 grader fra hver side (jeg klipper selv min hæk på begge sider)
Det med at den er skrå i toppen giver mere lys med i hækken, så bliver den mere tæt.
Jeg har klippet den sådan, af dovenskab så kan jeg nå at klippe den stående på jorden.

Jeg satte sådan et grønt plastbelagt metal havehegn, helt op af de nye hækplanter, det er nu helt indgroet i hækken, det gør den mere stabil, og hunde og katte kan ikke komme igennem.
mvh jens
Se det var lige præcis sådan nogle svar jeg ledte efter 1000 tak for jeres råd. Jeg var også mest til den med gødning og tætklipning. Var lige ude og kigge grundigt igennem i bunden af hækken, og det ser ud til der er masser af fine små skud på vej.
Skal den være tæt i bunden kan du gøre sådan her:
Klip den ned i 40-50 cm. hold den der indtil den begynder at skyde i bunden, lad den vokse i små etaper 10-20 cm ad gangen op til 180 cm. (max højde i skel).
Pas på den ikke får det tørt (vanding), giv den et godt lag halv omsat kompost.
Klip/form den fra starten af, så den er bredere forneden end foroven.
Set i tværsnit, ville den være kegleformet, hermed opnår du at hele hækkens side i fuld højde får rigeligt med lys og minimering af skader, når den dækkes af sne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis