Murray Sentinel kan ikke starte?!

Hejsa godtfolk!
Har fået en Murray Sentinel 125IC/96 havetraktor  - så lang så godt
Den ville ikke starte så jeg har skiftet startrelæ og batteri - stadig intet.
Problemet er at jeg kan godt starte den ved at kortslutte startrelæet men ikke med nøglen?
Tændingslåsen er forresten også ny

Hvad kan der være galt?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så lyder det jo som om du ikke har fået tilsluttet tændingslåsen korrekt til startrelæet.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej
Det kunne nu lyde mere som om, det var en af sikkerhedskontakterne som har afbrudt.

Nu kender jeg ikke lige din model, men normalt skal plæneklipperen stå i frigear, klipperen skal være udkoblet, koblingen skal være trådt i bund, og endelig skal du sidde på sædet før den kan starte. (sådan er det på min (Stiga)
Ja selvfølgelig kan det jo være, en funktionsfejl i sikkerhedssystemet.

mvh jens
@ hitanykey... ja, når det er skruet sådan sammen, kan jeg godt se, at det ikke er forbindelserne mellem relæ og tændingslås....
Jeg er blank

Bortset fra det, lyder det vældig fornuftigt, det som je_ns skriver!
Jeg tror, at jeg ville forfølge den fejlfindingsvej.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Kan den starte ved kortslutning af startrelæset uden at du sidder på den? Eller kan du blot høre at den tørner motoren, men uden at den går igang?
Jeg skal også sidde på min Huaquarna, træde koblingen ud og have slået knivene fra, før der kan komme liv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej igen!

Jeg har nu prøvet at omgå alle sikkerhedskontakter.
Først jumpede jeg dem en for en - derefter alle på en gang og den starter fint.
Den stopper også når jeg hiver jumperen ud af en af kontakterne så kontakterne må vel virke ok?

Når jeg starter den med alle kontakter tilsluttet skal jeg selvfølgelig sidde på dyret, træde koblingen ned og have klippebordet hævet - dette virker også?!?

Jeg har målt lidt på ledningerne og har 12,7 V på batterisiden af startrelæet.
12,7 V på den ledning der går fra batterisiden til tændingslås (startledning?)
12,7 V på den der går ud til svinghjulet
0 V på den der går fra startrelæ til starter, selv med nøglen i "start".
Har fundet et ledningsdiagram - og kan med min beskedne viden ikke se der skulle være noget forkert i ledningsføringen.

Må godt nok indrømme jeg er ved at få grå hår hehe

/hitanykey
Har målt lidt mere:

Der er 3 kontakter - 1 under sædet, 1 til koblingen og en til bladene.
Nøglen drejet til start
Under sædet: 12,7 v på begge ben
Kobling: 12,7 v på de to sorte ben, intet på de 2 gule.
Bladene: 12,7 v på de to sorte/grønne, intet på de to gule.

Har jeg ret i at når motoren skal starte skal der komme 12 v på den gule der går fra kontakterne og ned til siden af startrelæet?
Nu skal jeg ikke klåge i ledningsfarverne, men et er helt sikkert, at for at få startmotoren til at køre, skal der komme styrestrøm fra tændignslåsen. Det vil sige den tynde ledning skal give 12 volt. Den tykke, der sidder på relæet, har altid 12 volt, og er arbejdsstrømmen.
Nu svarede du ikke på, om startmotoren kører eller den overhovedet ikke kører.
Kører startmotoren men motoren fænger ikke, ligger problemet i at tændingen er afbrudt.
Hvis ikke startmotoren kører, skal du lytte til om relæet klikker eller ej, hvis du tager en snydeledning fra batteri + til relæet, hvor den tynde ledning sidder.

Med venlig hilsen
ktm

 

startmotoren kører ikke når jeg drejer nøglen
Relæet klikker heller ikke.

Der sker intet hvis jeg tager en ledning direkte fra batteri til relæ (går ud fra du mener ned på den nederste fladstik?)

Den her ligner til forveksling min.
Batteri på venstre side samt ledning til tændingslås, ledning til starter på højre side, begge øverst.
Nederst til højre sidder en gul som kommer fra sikkerhedskontakterne.

/hitanykey

På de 2 store terminaler, sidder den store ledning fra akkuen på den ene side med konstant strøm og en tilsvarende tyk ledning på den anden terminal som går til startmotoren.
Så forstår jeg ikke helt, hvorfor der er 2 små terminaler, men måske skal relæet stelles via den ene. Men her skal der komme strøm til den ene, når startnøglen vrides, eller man kortslutter. Hvis du luser over fra den tykke ledning fra akkuen, altså batteri +, til det lille stik, så skal startmotoren køre. Hvis den gør det og motoren starter er meget nået. Starter den ikke, men med nøglen drejet til drift, er tændingen afbrudt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis