Forstærke bærende træbjælke?

Jeg er i gang med at renovere min kælder og har blandt andet revet lofterne ned. Nu skal VVS'eren ændre varmerør- og vandrørsføringen. Jeg vil gerne have dem skjult under det nye loft, men det betyder at jeg skal bore 5 rør (3x16mm og 2x22mm rør) igennem bærende træbjælker. VVS'eren mener godt man kan gøre dette uden at forstærke bjælkerne. Men hvis jeg nu vil være helt sikker hvordan forstærkes træbjælkerne? 1) Skal forstærkningen ligge af på murene? 2) Er 45x95 reglar på hver side af bjælkerne nok? (jeg skal alligevel lavet en forsænket loft på 100mm) Jesper
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mig bekendt må man IKKE bore huller i bærende bjælker !!
Du skriver du vil sænke loftet, er der ikke plads til at føre rør mellem bjælkelag og det nye loft ?

en træ-mand fortalte mig en gang at hvis man bore et hul feks på 10mm vil det have samme effekt som at høvle bjælken 10mm tyndere. forstået på den måde at træet i de 10mm som går ud til hver side fra hullet ikke har "bære evne"
(Ved ikke om det var forståeligt ... og rigtigt !)

anyway point i øverste linje... rådfør dig også lige med "byggeregel sagkyndige" inden du bore løs

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis