alder på dæk

Hejsa...!

Jeg købte i vinters en ny bil, monterede med vinterdæk, og  med medfølgende orginale alufælger med continental sommer dæk..!

Nu er det jo så blevet forår, og jeg har monterede alufælgene.. men jeg syntes de synger en smule.. jeg havde forventede de var mere lydløse end vinterdækkene 

Jeg kan så se at de er fra 2002  altså snart 8 år gamle...men de er ikke slidt overhovedet, jeg ville have troede de var højst en sæson ind til jeg satte mig lidt ind i koderne på dækket.

Bør jeg skifte, eller kan jeg trygt køre rundt på 8 år gamle dæk (med masser af mønster)  Jeg syntes der ville virke som frås, at skifte, men er itvivl om hvor meget alderen betyder.

Lopus.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lopus
Prøv at bytte rundt på hjulene, venstre forhjul til venstre baghjul osv.
så kan det være at den holder kæft,
Dæk har det med at rejse sig i mønstret.
prøv det eller tal med din dækmand.

Maskinteknikeren

Til hvad nytte er et solur i skyggen?
 

Det kommer også meget an på hvordan den tidligere ejer har opbevaret dækkene, f.eks. har et dæk ikke godt af at stå op i en længere periode uden at der bliver flyttet på dem engang imellem. Den bedste måde at opbevare dem på er liggende på et stativ lavet til dæk hvor de ikke belaster hinanden

Mvh. Anders R.

Jeg har nu byttet lidt rundt, og kigget lidt på dækket, om jeg kunne fornemme sidste kørsels retning
Jeg bilder mig ind det blev lidt bedre !

Mener de har være opbevaret hos et dæk center.. så det må jo være godt nok..

Men hvis sidste holdbarhed er 10 år, kan jeg vel trygt bruge dem denne sæson med, syntes jeg har brugt nok penge på bil i år allerede

Jeg kunne selvfølgelig køre ud til en dækmand, men ville lige høre en mening fra en der ikke ville sælge mig nye dæk

Tak for svarene !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Du skal nok lige checke om gummiet er ok. Hvis det er ved at krakelere og har små revner er det slut. Ellers ingen alarm. Jeg købte for nylig en billig bil med ok vinterdæk på. Sidste week-end begyndte bilen at ryste voldsomt (den havde rystet lidt hele tiden) og det ene dæk blev fladt. Da jeg undersøgte dækket kunne jeg se det var fuld af små revner og det havde en bule hvor det var sprunget. Det var også det der fik bilen til at ryste. I første omgang tænkte jeg at dækket nok ikke var afbalanceret eller den ene fælg var skæv, men nej. For mit vedkommende var det ud og finde 4 nye(re) sutter med det samme.
Annonce
for det er vel ikke sådan at det er eenvejs dæk du har? Check på dæksiden, om der er en stor pil og evt. teksten: Rotation direction. De må jo ikke rende baglæns. Sidst KAN det jo også være en T-Hansen pakkeløsning m/ukendt kvali. Hvis de har været opbevaret på dækcentre, burde de være mærket op med, hvor de har siddet sidst, evt. bare med kridt på indersiden HF, HB osv

 

Det er nu før prøvet at de rejser sig lidt i vinterpausen,så skal der lige køres 14 dage før det hele virker igen.

Jeg har haft vinter/sommerfælge i 15 år nu på flere forskellige biler,og har altid bøvlet lidt for at få dem igang igen.

Man kan mærke hvordan mønsteret opfører sig ved at køre håndfladen henover dem,det mærkes tydeligt om det har rejst sig.

 Mvh Henrik

Gummiet er fint, altså ingen revner.. og det kan ikke rigtig være Thansen, da de jo er orginale. Der erikke retnings bestemt.

Jeg håber bare de skal køres til som her bliver forslået..! måske er det bare mig der lytterfor meget nu, tror jeg vil bede en dæk mand køre et tur i bilen..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
om det er sikkerhed forsvarligt at køre på 8 år gamle dæk.!

så hville jeg fortrække at købe nye dæk. for sikkerheds mæssigt skyld.
så de ikke resikkere at de sprænges i motorvejs fart.?
uandset om det er vinter eller sommer eller det trede de såkaldte helårs dæk.!
det er klart bedre at skifte dæk hvær femte år. hvis ikke slides for inden.
Når det er Continental og der ikke er revner i dem, ville jeg i dit sted køre uden yderligere spekulationer, men måske ville jeg ikke køre 200 km/t i flere timer ad gangen.
Hvor tit ser du nogen, som holder med eksploderede dæk?
Og jeg kan garantere dig, at der er rigtig mange, som kører med 10 år gamle dæk eller ældre. Dæk er i dag af en meget høj kvalitet og ikke nær så udsatte for havarier, som for 20-30 år tilbage.
Det jeg finder mest irriterende ved gamle dæk, og som kan få mig til at skifte før de er slidt op er, at de står ikke så godt fast i regnvejr.
Det der tager livet af allerflest dæk er, at man kører med for lavt dæktryk, f.eks. i et dæk som siver luft langsomt ud.
Jeg har selv en bil, som mister 10 psi over en måned, og negligerer man det, ja så får man et problem uanset om det er nye eller gamle dæk, for så eksploderer det som følge af overophedning.
Sætter du nye dæk på, og ham der monterer dækket er uheldig med montagen, kan han sagtens ødelægge dækket, før det overhovedet kommer ud at køre. Jeg sætter aldrig nye dæk på, lige før jeg skal på f.eks. langtur.
En anden dødssynd mht dæk, er at køre op over en skarp kantsten, men det er der ikke mange sikkerhedsfanatikere der skænker en eneste tanke.
Jeg vil meget hellere køre på et 10-12 år gammelt dæk, end et der har været møvet op over skarpe kantsten.


Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis