Kalk eller maling

Hej Alle

Jeg har et hus pudset hus fra 1907. Husets murer står til at skulle ha en ordentlig tur. Der er små revner i pudsen, og det maling der er tilbage er efterhånden ikke til ret meget.

Jeg tænker på at sandblæse malingen af faceden. Reparere revnerne, for derefter at male eller kalke huset igen.

Som jeg forstår det, er kalk billigere og bedre for murværket men dog noget der skal gøres oftere.
Maling er dyrt, men holder længere.

Jeg har læst at man kalker hvert 3-4 år, dog oftere hvor muren er hårdt udsat. Det synes jeg ikke lyder såå voldsomt, men er det vandskeligere at kalke end at male? Jeg mener, jeg gider ikke bruge 2 uger hvert 3-4år hvis jeg kan nøjes med 2 dage hvert 5 på at male.

Er der andre ulemper/fordele ved begge ting set i forhold til hinanden?

Mvh
Ole
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal jeg bestemt ikke kloge mig i de forskellige typer kalk osv. men vil blot bidrage med mine erfaringer fra en opvækst på landet hvor de gamle bygninger var kalket. Der må være andre herinde der ved meget mere om kulekalk, læsket kalk m.m.
Uanset hvilken maling man vælger, vil den stadig være mindre skånsom end kalk, der tillader muren at ånde og arbejder sammen med muren på en helt anden måde end maling kan gøre.
Med hensyn til arbejdspresset, så er det da en del lettere at kalke, når man lige lærer teknikken, der er lidt forskellig fra at male. Med kalk skal man jo ikke i nær samme grad være obs på at få en jævn overflade, til gengæld har man som uøvet heller ikke samme fornemmelse af det færdige udseende. Hvor ofte du skal kalke afhænger af mange ting, men det er helt sikkert oftere end med maling, til gengæld er det hurtigere, nr du lige har prøvet det et par gange.
Endelig synes jeg også valget afhænger af husets udtryk.
Derfor synes jeg også det synd med en del af de mange huse der de senere år er blevet vandskuret. Et vandskuret hus kan være flot, men det passer altså ikke til en del af de gamle bygninger.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg ville absolut kalke. Jeg har kalket hus i 23 år, og har aldrig haft lyst til andet.
Naboer, der gik over til maling, fortrød.

Selv om der går længere imellem at du skal male, så er der den forskel, at maling bliver rigtig kedelig at se på, når den begynder at trænge, hvorimod kalk patinerer på en smuk måde.

Kalk er meget hurtigt at arbejde med. Gør det i tynde lag, i fugtigt og overskyet vejr.
Kan man farve kalken i jord farver ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tusind tak for jeres svar.

Tror jeg hopper med på kalk vognen.
Hvor køber man den kalk man skal bruge?
Skal huset være pudset med en speciel mørtel før man kan kalke?

Ole
Tjek hos Hoed kalk eller Skandinavisk Jura kalk, de kan svarer på alle dine spørgsmål. Selvfølgelig skal du blive ved med at kalke, alt andet ville være dumt og dyrt! Spørg dig godt for inden du går i gang, så du ikke gør noget forkert til at starte med.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også