Pillebrænder på oliekedel

Vi har et gammelt oliefyr, som vi længe har snakket om at få skiftet ud med et pillefyr. Jeg har hørt at nogle oliekedler kan der sættes brænderen på til pillefyr. Er der nogen der ved hvilke modeller der er tale om, hvor det kan lade sig gøre. Om det evt kommer an på modellen af brænder og lig. Jeg finder hurtigst muligt ud af hvad model mit fyr er, da det nok bliver noget nemmere at besvare mit spørgsmål
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der en låge du kan åbne, så du kan komme til i brænderkammeret ? Hvis kedlen er bygget op med små kanaler, kringlede kroge, og måske enda uden en låge, så glem alt om det.

Kedlen skal være så lige og jævn som mulig, ellers får du det aldrig rent inden i. Piller sviner meget, hvor imod olie giver en rimelig ren forbrænding.

Mvh Thomas Hansen

Kedlen skal være så lige og jævn som mulig, ellers får du det aldrig rent inden i. Piller sviner meget, hvor imod olie giver en rimelig ren forbrænding.
Nå så piller sviner meget, ja så forstår jeg ikke længere hvorfor det skulle være mere miljø venligt at bruge pillet o.l. istedet for forsile brændstoffer.

Det er aske som der kommer til og ligge i alle hjørner der er svær og få ud.
Miliømæsigt er træpiller co2 neutrale eller næsten da der bruges energi til og transportere og fremstille pillerne men det er da bedre end olie og el.

En gammel kedel er ikke god den udnyttelsesgrad er får dårlig og varmen blæser lige igennem.
En ny kedel vil tjene sig hjem i løbet af ganske få år og er også meget nemmere og gøre ren.
Hvis du skal igang med og investere så tag skridtet fuldt ud og køb en rigtig stoker vel og mærke hvis du har plads en rigtig stoker kan køre på korn og flis og så begynder det og blive rigtigt billigt og fyre.
Vi har en stoker er i huset eller rettere i fyrrummet og fyrer med korn vi bruger 5 tons om året og med sidste års kornpriser kostede det os under 4000 kr og fyre ok der er lidt arbejde med aske men det mener jeg at vi bliver rigeligt betalt for i besparelse.

Pinballs

Skrevet af Håndværkeren på 10 apr 2010 07:11
Nå så piller sviner meget, ja så forstår jeg ikke længere hvorfor det skulle være mere miljø venligt at bruge pillet o.l. istedet for forsile brændstoffer.

Aske i kedlen, hvilket olie ikke giver meget af.

Mvh Thomas Hansen

Tjah så er der chance for at lave "sort arbejde" helt legalt uden at komme i klemme hos Skattefar
Annonce
Det er nu ikke mere "sort" end at tømme en brænde ovn for aske.

Pinballs

tak for svar, jeg tror nu nok at vi ender op med en komplet løsning når vi skifter ud.
Meget fornuftigt men kik på mange forskellige anlæg inden du køber jeg endte med en lidt dyrre løsning en jeg egentlig havde regnet med men kors hvor jeg ikke fortryder det.
Der er kun 1 mærke der laver en stoker der kan køre med korn i den størrelse der passer i et normalt paracelhus og købe modelen større for og kunne køre på korn dur ikke da det giver en masse pausedrift.
Jeg endte med og købe den her http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2577 ikke købt der hvor jeg linker til
Her er et link til teknologisk institut. http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/listen_soegning.asp?yd_min=0&yd_max=13&braendsel=3
Jeg ved at sælgerne altid lover at fyrene kan køre på korn og altmuligt men de har ingen dokumentation på det der er kun ganske få af de små anlæg der kan og ikke er bange for og få testet for det.
Det anlæg jeg købte har godt nok ikke den højeste virkningsgrad ved fuldt last men ved dellast som de fleste jo til daglig kører med er den på 86 % der kan konkurenterne ikke være med.

Pinballs

Og tvivler du på, hvad Pinballs beskriver, vil tvivlen forsvinde, hvis du kigger her: http://www.stokerpro.dk/
Søg på korn og der vil komme meget frem. Det er ikke uden problemer at fyre med korn, og hvis man ikke har et ekstremt stort forbrug, ville jeg ikke spekulere i det.
Efter min mening er det langt vigtigere at finde et anlæg, som er nemt at tumle og er servicevenligt i det daglige brug.

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis