hvilke plader Meget lav taghældning

Hej.

Skal have udskiftet taget på mine udebygninger her til sommer.

der ligger pt nogle gamle B5 plader på, men taghældningen er ikke stor nok til denne type plader.

problemet er at jeg kun har ca. 5-6 graders taghældning på mine bygninger.

så jeg er lidt i vildrede over hvilken type plader jeg skal vælge, da jeg helst vil undgå at skulle lave hele tagkonstruktionen om med ny taghældning osv.

det eneste jeg lige umiddelbart kan finde er tagpap = Ikke en løsning

håber nogen kan svare på overstående.

på forhånd tak.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis den enste løsning er tagpap må det jo komme på.

nogen der kender levetiden på sådan noget ?

og nogen der ved om det er til at lægge selv, som uøved.
syntes bare jeg har læst et sted, at stålplader kræver x grader hældning, som mit tag ikke har. ?

planen er at der skal undertag på, så det burde vel tage et evt. tilbageløb af vand.
Kan du så ikke lade dit gamle eternittag blive liggende som undertag og så lægge stålplader over, selv om der er nogen diskution omkring dette i relation til besværlig brandslukning.
Vil du have større tagholdning kunne du starte med en meget høj "lægte", f.eks. 2x6" og mindre og mindre ud mod kanten.

Med venlig hilsen
ktm

 

det var en mulighed. men bare en anelse mere omstændigt end hvad jeg havede håbet :-)

havede satset lidt på af med de gamle plader på med nye, uden at skulle ændre tag hældningen.

men du har fået sat tankerne lidt igang :-)
Annonce
Hvorfor ikke bare hæve tagfladen lidt, også få en holdbar tagbelægning på, som også er lidt pænere...

Jeg ville helt klart have smidt panplader på, hvis der skulle plader på taget igen.

Havde jeg penge nok, kunne et zinktag komme med i overvejelserne.
panplader kender jeg ikke, men vil lige kigge på dem engang :-)
har fået kig på ondoline tagplder:

http://www.rindom.dk/3_4_onduline_montage.htm

Men der sår så følgende:
På tage med en hældning på 5-10 grader anbefales det at bruge forskallingsbrædder i 10 cm bredde med 10 cm mellemrum mellem hvert bræt.

tænker bare at forskalningsbrædder ikke er det fedeste at "hoppe" rundt på.

hvorfor anbefales dette iforhold til taglægter ?

spekulerede også over lægte afstanden skal være så lille ved få graders taghældning:

Maximum lægteafstand fra lægtemidte til lægtemidte 10 cm.

nogen der kan give lidt forklaring på overstående ?

på forhånd tak.






hvis det kan hjælpe dig, kan jeg fortælle, at vi har 60 kvm., hvor der lå eternit. Vi har oplagt stålplader med underdug og overlap på 50 cm. Taglængde 5,5 meter hældning under 10 gr. spærafstand 90, lægteafstand 60. Ingen problemer!!! Vi har et par steder smidt en stribe klare plader .... men pas på kondens under disse.

 

Hej.

stålplader har været forbi mine tanker.

har du isoleret under dem, og hvordan er det med "larm" når det regner kraftigt. det er jo et rent spetakel når der ikke er isoleret (nogle kalder det en charme) og isåfald hvor mange mm. isolering har du smidt i.

da noget af min tilbygning er vaskerum o.lign. vil jeg helst ikke blive helt tonedøv når det regner kraftigt. og man skal opholde sig derude :-)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis