380V maskiner på 220V?

Hejsa.

Jeg har nogle ældre maskiner stående, et trådsvejseværk og en søjleboremaskine, som er beregnet til 380V og, som så, naturligvis er monterede med kraftstik.

Jeg har ikke kraft i huset, men har ladet mig fortælle, at man faktisk bruge 220V selvom maskinerne er beregnet til 3-faset 380 volt, altså 3x220V. (Eller 400V/3x230volt).

Maskinerne vil selvfølgelig arbejde med mindre effekt, men kunne dog muligvis (i det mindste) bruges.

Er der nogen her, der ved noget om det?

/Tim

 

Hejsa. Jeg har nogle ældre maskiner stående, et... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok. Det prøver jeg da bare :-)

Det er oven-i-købet ganske gratis, hvis jeg finder e (eller flere) gamle kondensatorer og ja, det lyder logisk, at motoren skal kobles i trekant.

vh Tim

 

Tim, hvis du har muligheden for at få 3 faser ind i huset, så gør det, det vil du aldrig fortryde.
Med hensyn til kondensatoren: tjah, tjoh.
For det første skal motoren kobles trekant. Det betyder desværre at din 400 V vikling kun får 230 V, så der er betydeligt tab af effekt.
Spørgsmålet er også om den starter.
Men prøv, det kan aldrig gå helt galt. Egnede kondensatorer her:
http://www.conrad.de/ce/de/overview/0245681/Anlauf-Kondensatoren

Bent.

Ja du mister rigtig meget efekt, ved kondensatordrift.

Find evt evt. en brugt frekvensomformer, de plejer ikke ar koste det helt store...

mvh jens

Ok, jeg troede ikke, at jeg ville miste specielt megen effekt i forb. med kondensatordrift, ud over, naturligvis, at jeg ikke fodrer motoren med 230 eller 400V på alle viklinger.

Er det pga. selve kondensatoren (hvilket jeg så netop ikke ville forstå... der burde ikike være nævneværdigt energitab i en kondensator) eller er det fordi frekvensomformeren leverer netop 3x230V (og gør den det)?

/Tim

 

Nu er jeg lidt rusten i induktionsmotorer, men når der bliver skrevet at du mister effekt er det ikke et tab som sådan, men motoren ville heller ikke trække så meget effekt fra nettet.
Med 3 faser får du et "perfekt" roterende magnetfelt i motoren og alle 3 faser bedrager med moment.
Hvis du vælger en løsning med 1 fase for du kun en pulserende magnetfelt. Der tilføjer man kondensatoren som med faseforskydningen gør at magnetfeltet rotere en smule. Det giver dog ikke nær så kraftigt et moment.
Annonce
Hej
Jeg er ike helt stiv, i elteorien men der mistes en del kraft, er jeg overbevist om.
Men frem for alt mistes der startmoment, det er jeg tilgengæld helt sikker på

mvh jens
Jeg har en lille båndsav, som jeg for mange år siden monterede med en 0,5 HK motor.
Den kører uden problemer med en 20 mikrofarad kondensator, indkøbt hos et lokalt elektromotor-reparationsværksted. Skærer fint 10 cm tykke planker og mere.
Størrelsen valgt af værkstedet.
Hvis kondensatoren er valgt helt ideelt så man opnår den rette fasedrejning, får man også her et nær perfekt drejefelt.
Men mindre end det perfekte kan også gøre det.
Viser mit eksempel.

Tror jeg er lidt dum for fatter ikke en brik, hehe.

Du har 400v i huset så jeg ville bare lave et stik, ret simpelt og den bedste/billigste løsning.

Har du ikke mod på det koster en frekvensomformer omkring 400,- på dba.dk.
Så kan du skrue op og ned for hastighed på boremaskine uden af skifte rem, du mister dog en del moment så et mellemgear er nok at foretrække.

Hvad svejser angår kan en del af dem både køre 230v og 400v så hvis du lige skriver hvad svejser det er kunne det jo lige undersøges først.

Selvom jeg er elektriker kender jeg ikke meget til frekvensomformere. Jeg troede egentlig kun de kunne lave en variabel frekvens til styring af motor. Men nu siger i de kan trylle 3 faser ud af 1 fase og steppe 230V op til 400V? Det burde de nok kunne hvis de er lavet til det, ingen problem i det, men er i sikker på hvis man går ud og køber en tilfældig omformer til 500 kr. at den har den feature?

Så må jeg i øvrigt erklære mig uenig med ham der siger du skal bruge en 2000W omformer pga. startstrømmen. Meningen med frekvensomformere er jo til dels at man kan starte motoren blødt. Men en mindre overdimmensionering er er nok en god ide. Bort set fra det faktum at hvis du køber en stor en i første omgang skal du ikke ud og finde en ny hvis du får en større maskine. Så hvorfor kører jeg så rundt i det? :-)
En frekvensomformer fungerer populært sagt på den måde, at man ensretter forsyningsspændingen, som kan være almindelig fase + nul eller 3 faser f.eks.
Herefter omformer man via noget elektronik denne jævnspænding til en vekselspænding. Og så er fidusen, at man kan styre elektronikken, så frekvensen kan varieres.
Det er også ladsiggørligt elektronisk at frembringe 3 (eller for den sags skyld flere) faser, der ligger faseforskudt i forhold til hinanden.
Man kan altså godt føde en FO med én fase og udtage tre faser, MEN strømtrækket bliver naturligvis højere.
Så installationens forsikring sætter naturligt grænsen.
Hvis man skal til at ændre i den faste installation er det selvfølgelig det bedste at udvide den til tre faser, som Bent Andersen skriver.

Nu til dags har jeg tre faser ført frem til mit værksted, men bibeholder alligevel min kondensatorkoblede båndsav, fordi det er bekvemt at kunne tilslutte den en almindelig stikkontakt andre steder i huset, ved eks. renoveringsarbejder. (Der er også hjul under.)

En ulempe ved en frekvensomformer er, at udgangsspændingen kan være (er) overlejret med nogle kraftige spikes, afhængig af hvor effektive filtre den (eventuelt) er forsynet med.
Visse ældre motorer tåler ikke i længden at blive tilsluttet en FO. Der kan forekomme gennemslag i viklingerne pga. disse spikes. Den tekniske forklaring er, at trådviklingens lakisolering kan indeholde små luftblærer. Denne luft kan ioniseres af spikes'ene, og på et tidspunkt får man evt. et gennemslag i viklingen.
Ligesom man ofte får problemer med HPFI relæer, der slår fra. Dog værst ved større typer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis