Afsaltning/afkalkning af kølekanaler i påhængsmotor

Hej

Jeg har en gammel ('98) Suzuki påhængsmotor. Den har alle dage haft problemer med kølevands pilot-strålen, som stopper til. Jeg har fået at vide engang at det er fordi termostaten giver en kølevandstemperatur som er ét par grader for lavt eller højt. Det resulterer i saltaflejring. Jeg har boret udgangshullet til strålen lidt op, og det hjælper lidt. Nogle gange er jeg nødt til lige at rense ud med en tynd tråd.

Jeg er ikke i tvivl om at kølevandet cirkulerer, og jeg har aldrig haft problemer med overophedning.

Hvordan renser man kølekanalerne ?

Jeg ved godt at man kan skylle motoren igennem med skyllemuffe/studs og ferskvand. Det har jeg gjort næsten efter hver sejltur.

Men kan det gøres med noget rensevæske, afkalker, afsalter eller lign. ?

mvh Nikolaj

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror egentlig ikke på, at den salter eller kalker til.

grandoldman, som er bruger på LDS, gav det råd, at rense med en stiv tråd.
Grunden til at tingene stopper til, kan nemlig være, at en snegl er kommet ind i systemet, i indsugningen og derefter har vokset sig lidt større og derfor ikke kan komme ud igennem hullet til sladrestrålen.

Jeg havde samme problem, og det blev løst vha. en tråd.

Vær dog opmærksom på, at din impeller kan være gået.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

jeg vil prøve med et stykke tråd af en slags. Jeg har før mistænkt impelleren for ikke at virke, men de 2-3 gange jeg har skildt vandpumpen ad har den været tip tip.

mvh Nikolaj

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis