Marstal 5 HK 1 Cyl.

Hej...                                                                                                                   8. April

Jeg er lige blevet den heldige ejer af en 18 fods damjolle med en 1 cyl. 5 hk Marstal motor, der er monteret dynastart og laderelæ på.
Tændingen er (af en eller anden mærkelig grund) bygget om til platintænding med tændspole og kondensator.
Igår ville den så pludselig ikke starte, jeg skiftede tændkabel, tændrør og endte også med at montere en anden tændspole.
Så startede den endelig, men den går ikke rigtigt.

Så derfor søger jeg en, som kan justere min karburator op, så den går ordentlig igen.

Selvfølgelig mod betaling.

Jeg bor i Svendborg, og båden ligger ved Thurø-dæmningen.

Så det var jo lettest hvis "hjælpen" bor i nærheden...

Mvh Martin
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah nu lever gamle Kalle jo ikke mere, han boede faktist lige ved Dæmningen, og han kunne det der med gamle motorer. Men Hvis du nu fik lidt gang i muggebikken så kunne du sejle hen til Stævningen Bådelaug der går som regel nogle gamle Gutter der kan det der skrammel, det er muligt at de skal smørres lidt med en håndfuld eller to af de gyldne dråber.
Og få så fundet dig en ordentlig bådplads, både der ligger ved dæmningen er de mest udsatte for tyveri og hærværk.

V.h.  Håndværkeren
Justering af karburator

Hovedstråle rør (strålespids) nederste indstillingsskrue , drejes helt i , derefter åbnes den 1 1/2 omgang

Blandingsskruen åbnes 1 1/2 omgang tillige

Når motoren er kørt varm drejes strålespidsen ind til motoren går ned i omdrejninger og evt går ud , derefter drejes strålespidsen en halv omgang ud.
(hovedstrålerøret består af en stilleskrue og en kontra møtrik , kontra møtrikken holder hovedstrålerøret i position , hvis hovedstrålerøret skal ud og renses skal kun kontra møtriken spændes op så bibeholder strålespidsen sin indstilling, hvis der er snavs ved strålespids kan motoren kun gå ved høj gasgivning og afbrydning af benzin tilførsel , så snart der åbnes for benzin hanen dør motoren (drukner) hvis motoren tørnes med benzinhanen lukket og godt kan starte og køre indtil karburator er tømt men dør når benzinhanen åbnes er der snavs ved strålespids.

Herefter stilles tomgansskruen (det er den skrue der bestemmer hvor højt din tomgang er (sidder ved kablet/arm for gasregulering)

Blandingsskruen stilles efter gehør (hør hvornår motoren går bedst/roligst) (hvis blandingsskruen står godt kan lav tomgang opnås)

Hvis chokeren sætter sig (har jeg prøvet) opstår følgende fejl = motor går i tomgang men dør ved gasgivning , motioner gasspjæld / eller pil luftfilter af og vip choker spjæld .

Marstal Engine sound = love it 
Du har da rigtigt været igang i dag !
Denne tråd er fra 5/4-2010
Hej.

Jeg er også blevet en ejer af en Marstal med en 1 cyl. 5 hk Marstal motor.Motoren er hoved renoveret for 1,5 år siden.
I aftes skulle jeg så ud og sejle. Fik startet den i 3 forsøg og det gik bare derudaf, men da motoren blev varm begyndte den og sætte ud og gik i stå.Når jeg satte den i neutral gik den som en drøm, som om det er galt når den skal arbejde.
Jeg prøvede og prøvede og få den igang igen men ville ikke. Efter 10 min. kom den igang men ville ikke gå rigtig. Som om den ikke stod rigtig i tændingen.I morgen vil jeg prøve og se til tændrøret også prøve og stille lidt på strålespidsen også håbe det virker. Men kan det være tændrøret nu den har været startet også ikke rigtig vil gå rigtig når den bliver varm ?
Annonce
Ja jeg har jo læst og fået meget glæde af alle de gode råd herinde , de har sparet mig for meget besvær og sikkert også monetter, så må man jo byde lidt ind også. 


Marstal Engine sound = love it 
Ja så er det galt med din tændning, kan du stille den på høj og lav tændning ?
Men der må jo være en grund til at den pludselig bliver så varm, den må aldrig blive varmere på kappen end at du kan holde om den med hånden uden at føle du bliver forbrændt. Hvad med dit skruetøj, husker du at smørre stævnrøret jævnligt med fedt, eller har du fået et stykke line omkring skruakselen.
Skrevet af Jørgen Wenzelsen på 19 maj 2012 23:36
Hej.

Jeg er også blevet en ejer af en Marstal med en 1 cyl. 5 hk Marstal motor.Motoren er hoved renoveret for 1,5 år siden.
I aftes skulle jeg så ud og sejle. Fik startet den i 3 forsøg og det gik bare derudaf, men da motoren blev varm begyndte den og sætte ud og gik i stå.Når jeg satte den i neutral gik den som en drøm, som om det er galt når den skal arbejde.
Jeg prøvede og prøvede og få den igang igen men ville ikke. Efter 10 min. kom den igang men ville ikke gå rigtig. Som om den ikke stod rigtig i tændingen.I morgen vil jeg prøve og se til tændrøret også prøve og stille lidt på strålespidsen også håbe det virker. Men kan det være tændrøret nu den har været startet også ikke rigtig vil gå rigtig når den bliver varm ?

Når motoren gik som en drøm, tror jeg ikke det er kaburatoren der skal stilles på, de indstillinger ændre sig ikke, nok snare en tilstoppet dyse.
Eller tændingsproblemer, her burde det heller ikke være justeringen der er galt med, men tændrør, eller anden pludselig opstået defekt i tændingssystemet.

mvh jens

Det jeg mener med varm er at motoren har kørt 15 -20 min.
Var inde og læse i manualen og skruede lidt på stråleskruen til morgen og det hjalp lidt. Lod den køre 10 min uden at skruen kørte rundt også prøvede jeg og sætte den til og det hjalp en smule. Har taget tændrøret med hjem og skal have et nyt, men det var tørt og ikke sodet til, men for en sikkerheds skyld.Nede ved skruen er der kommet en ny pakning i hvor der sidder 2 studser. Den ene er der monteret en slange der er oppe over vandlinen. Den anden er til og komme fedt i og det gjorde jeg inden den kom i vandet.
Har kun sejlet ½ time i aftes hvor den gik ud. Ikke sjovt med min lille søn på 7. Græder og vil hjem til mor.
Skal lige sige at det her er godt nok en fed side og studere. Var på nettet næsten hele natten men vendte tilbage til denne side igen.
Hej Jørgen

Når man har problemer med motoren , skyder man meget tit for højt idet man frygter det værste , problemerne er tit ikke så "høj teknologiske" .
Jeg går ud fra at din benzin er i orden at det ikke er gammel benzin evt med kondens i nu hvor vi har sæson start (benzin holder sig kun 3-4 måneder (evt længere ved tilsat additiv))
Det er tit snavs i karburatoren som volder problemer , (brug altid benzin filter imellem tank og karburator) tag eventuelt strålespidsen ud skru kun kontra møtrik ud , rør ikke stille skrue og floss benzin igennem karburator (åben for benzin) og skru strålespids i igen, check også choker spjældet nu du er i gang (pil luftfilter af og kig om chokerspjældet arbejder fint, du kan se choker spjældet lige indenfor luftfilter "tragten" 
Jeg har monteret en bælg (sådan en fra en løs tank til påhængsmotorer) på min benzin slange så har jeg mulighed for at sætte ekstra tryk på benzinen når jeg flosser karburatoren (der vil komme både benzin ud af luftfilter afgang og strålespids i stor mængde ved tryk på bælgen) (havde en del problemer med min (ny indkøbte) gamle messing tank som udskilte diverse substanser og der var bælgen en stor hjælp (havde faktisk symptomer som dine ved den lejlighed)
  

Marstal Engine sound = love it 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis