Forskalning omkring skorsten. og Dampspær ?

Hej der ude
I forbindelse med et nyt loft i vores soveværelse er vi løbet ind i et spørgsmål.
Hvordan skal afslutningen laves ved skorstenen?

Skorstenen står i det ene hjørne

Man må vel ikke sætte træ helt op på siden af skorstenen?

Det samme problem kommer så med dampspæren, hvordan skal denne afsluttes ved skorstenen?

Vi på tænker at lave "glatte" lofte med gipsplader og filt, regned så med at trække dampspærren ned mellem gipsen og væggen og give den en gang Acrylfuge, således at den ikke bliver synlig, da vi ikke ønsker nogen lister

På forhånd tak for jeres svar

Med venlig hilsen

Peter Nielsen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra det er en muret skorsten når du siger den står i et hjørne...

Det er jo helt normal praksis at f.eks et plankegulv ligger helt tæt om en skorsten på 1. sal, og at tagkonstruktionens træ støtter skorstenen, så jeg kan ikke se nogen problemer i at i laver forskalling tæt på. Hvad bruges skorstene til nu ? - Snak evt med skorstensfejeren, det er nok i sidste ende ham der bestemmer.


/ Claus

Super.
Jeg snakker med fejeren
Det er PT oliefyr på den, og så kommer der en brændeovn her til når vi er færdig med at renover

Men hvordan får jeg så Dampspærren til at slutte tæt hvis den ikke må sidde på skorstenen?

Jeg tror at der er Isokern i den

Tak for de gode svar.
Damspærren taper du til en specielt krave som er godkendt til det.

Hej

Hvis det er en helstens skorsten eller med isokern må du gerne føre træ og gips helt imod ellers ikke men det fortæller din skorstensfejer dig.

Men må du føre loftet helt mod skorstenen må dampspærren jo også så bare i gang med folieklæberen (ikke acrylfugemasse).

Forøvrigt er jeg lidt træt af at se på alle de lofter der trænger til reparation langs væggen, både i nye huse og efter renoveringer.

Selv ville veg vælge en sød lille stukliste og undgå fremtidige problemer med revnedannelser.
Annonce
Super Orla

Vi har tænkt os at sætte en lille pyntestuk op
Netop for at undgå at revner og div skidt

Jeg vil ringe til min fejer idag for at høre hvad type skorsten det er.
Den måler 44cm, og er bygget op i noget lega agtigt, men det er en hel blok, så tror at det er noget isokern, men det kan han jo sikkert svare på.

Forskalningen sidder med 5cm til skorstene, og så har vi kørt gipsen helt ud til skorstenen

Vi har brugt noget Bygge silicone til at klæbe dampspæren fast til væggene

Tak for jeres svar:

Hej igen

Gips og træ bliver begge anset for brændbart i forhold til en skorsten (der er papir på gipsen).

Silicone klæber normalt ikke særlig godt på dampspærrer, så det er folieklæber der skal anvendes.

Det med Silicone, det fandt jeg så ud af, kan se at den fint hæfter til væggene og div, men den slipper  Dampspærren

Så det må bare blive den dyre Folieklæb der skal bruges der

Får Besøg af skorstensfejeren på Mandag, så vil han sige hvad han vil have

Tak for svaret

MVH
Peter Nielsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis