Tradition kontra nyt...

Jeg ved det godt, det er et kontroversielt emne herinde, hvor vi har nye og erfarne sejlere i skøn forening.

Og emnet har været berørt tidligere i forbindelse med Det levende Søkort.

Men vi sejler jo for at komme væk fra punkt A. Selve sejlturen, det at være på vandet, skal gerne være afslapning, ikke blot en dyrere måde at få stress på. Det er også derfor, vi har købt en gammel, svensk skøjte, som får åndenød over 6 knob, i stedet for en lille, rap sag, som kan krydse Bugten på en halv time.

Derfor bruger vi også en masse, tekniske dimser. På lange stræk overtager selvstyreren, og vi har en bærbar med GPS og DLS på styrepulten. Musik fra MP3, 230 volt overalt i båden, så vi kan oplade mobiltelefoner og hvad vi ellers slæber med.

Men har stadig også både styre- og pejlekompas og papirsøkort, hvis nu al elektronikken skulle svigte. Og kan godt lave en stedbestemmelse med en krydspejling.

Vi har stor respekt for de medsejlere, der vælger 'de gamle dyder', vi har bare valgt anderledes, og synes da ikke, vi sejler mindre af den grund, der skal jo stadig tages hensyn til dybdekurver og andre både og udvises god sejlerånd, når man ligger i fremmed havn (og her hjælper nok så meget elektronisk grej ikke det fjerneste).

Vi synes bare, det er rart at kunne se position, fart og kurs direkte i et søkort på skærmen lige foran styrepladsen og med autopiloten sat til ikke hele tiden skulle korrigere for drilske bølger ind fra agter.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

74 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ÆH bare et enkelt lille spørgsmål ?
Har i også Sikkerhedseler på sæderne i den båd
JA JA

I min verden er det total fedt efter en arbejdsdag på 8-10 timer ,så lige slingre en tur på havnen og rigge båden til ,er vinden til det lægger jeg selvfølgelig ud for sejl ellers må jeg jo til nød bruge piskeriset
Vel uden for indsejlingen ingen motorstøj, undtaget lige når der kommer en eller anden blærerøv ræsende forbi i sin ny erhvervet fartdjævel .Ellers går det bare derudaf på en passende kurs 1-1 1/2 time og rorpinden kan man godt lige slippe når man skal nå en kølig pils og tænde en smøg
Se det er TOTAL AFSLAPNING helt alene i en lille båd der gynger
Og jeg klarer mig fint med et kompas på skottet (regner dog med at der blir investeret i en Gps i år
Ellers er vi et par gutter der sejler meget ivrigt med i aften sejladserne
Konen og ungerne GIDER ikke ligge og slentre rundt derude
MEN SÅDAN ER VI JO ALLE FORSKELLIGE .........OG HELDIGVIS FOR DET )

Tim  
 
I mine helt unge dage, da jeg lærte at sejle med sejl, var der sammen med en gammel sejler der havde en 21`Kragejolle uden motor. Vi gik ud og ind af alle havne for sejl jeg har også praktiseret det i mange år, selvom jeg da havde en motor. Men det var flovt at skulle sejle ind i en havn for motor, derfor var det stort set altid for sejl. Så var der nogle Havnefogeder der fik den ide at det måtte vi ikke længere gøre i deres havne, vel efter dårlig erfaring af amatørene der lige skulle vise hvad de ikke havde tjek på. En af grundene var jo nok de hersen moderne aluminiums master hvor sejlet blev lidset i en hulkeel, sådan et sejl falder jo ikke bare ned når storfaldet slippes.
Der var da også ture hvor vi lå og drev med strømmen hjem nogen gange kom vi først i havn tidligt på morgenen.  I dag startes motoren og hu hej hvor det går der ud af, streesse streesse !!
Bare min engen bror der har sådan en slæde over de 30` har den ide at kommer farten under 4 knob så skal maskineriet startes.

Hvad er der lige ved at haste der ud af og hjem igen.
Jeg tror egentlig ikke det er et særligt kontroversielt emne.
Du har din oplevelse af sejlads, andre har deres.

Drømme og forventninger er forskellige... du sejler motorbåd og er glad for det, jeg sejler sejlbåd og er glad for det.

At du ikke gider hive i fald og skøder under sejladsen er dit valg.
At jeg ikke gider høre på en larmende motor under sejladsen er mit valg.

Man har jo nok købt båd, og udstyr, alt efter drømme, forventninger og interesse...
Så alt er fryd og gammen....

Så længe de der larmende motorbådssataner bliver væk fra min båd... ha...ha..
(Det sidste er altså ironisk ment... i al venlighed.)


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
ja som en skide boltværksmatros kan jeg jo nok ikke tillade mig at blande mig
men det gør jeg så alligevel
jeg syntes det er så flot når der sejles ind og ud af havnen for sejl alene
og den lille kilometer hen til bådbroerne og ud igen næste dag
istedet  for at se dem komme tøffende med nedtaget sejl og larmende motor
de sidste mange kilometer før havnehul,  selv om vinden er lige i øjet til
at kunne gøre det for sejl alene (det kan jeg da se på nogle af de andre der gør det)
hele vejen.

så er det jeg spør hvad er der ved at købe en stor flot 40fods sejlbåd
hvis man kun kan styre den for motor

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Når man ikke er så øvet, er det nok bedst, for både en selv og alle andre, hvis man lige bruger piskeriset til at komme godt til og fra havnen.

Men enig... det ser da vældigt ud, når man kommer og går for sejl....

I øvrigt har jeg da set folk der køber både i den nævnte størrelse, selvom de ikke engang kan styre en robåd
Og det er fame´ uhyggeligt do´!!

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

ja uhyggelig det er ikke ordet, vi ser lidt for mange gyser om året
her i Marstal 

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hør Høvlebænk, tænker du mon på den gang hvor jeg med god fart forlod havnen og lige svingede til styrbord uden for havnen ud i Søndenrenden men fortsatte hen over grundene. Jeg havde en rimeligt stor tysk havkrydser i røven med et damemeneske ved roret, hun troede åbenbart hun kunne følge en Katamaran ud over grundene, det blev dog en kort tur, og sikken en masse sjove lyde der kom fra skipperen på den tyske
Høvlebænk.
Den største fare ved at anduve for sejl, for en rutineret sejler, er faktisk andre sejlere, som ikke kender vigereglerne, og hvis reaktion ikke er til at forudsige, og det ved man jo ikke på forhånd, selve bådhåndteringen er det mindste.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 64 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også