Bakende lyde i lejlighed !

Hej.
Jeg er lige flyttet i ny lejlighed og har opdaget nogle forfærdeligt irriterende bankelyde. Det er som om de kommer inde fra væggen i soveværelset.
Hvis jeg går ned i kælderen lige under min lejlighed er lyden højere dernede, så noget tyder på at det kommer derfra.
Jeg har observeret at lydene bliver værre når den fælles vaskemaskine kører. Kan det have noget at sige?
Viceværten tror det har noget med varmerørerne at gøre, men det virker ærlig talt ikke som om han ved ret meget om det.
Det gør jeg desværre heller ikke, derfor søger jeg råd her, da jeg er ved at gå ud af mit gode skind!
Hvad kan dette skyldes, og hvad kan jeg som lejer gøre???
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er de der hele tiden eller kommer de en gang imellem ??
Jeg har også bankelyde af og til og de kommer fra varmerørene.
Det sker når min cirkulationspumpe starter.
Hos dig kunne det være når en eller flere radiatortermostater slår til
Vh
Anker

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Jeg hører det hver dag. Det er værst om aftenen, og hører det også tit om natten.
Det var også et problem dér hvor jeg boede før, og boligforeningen havde 3 forskellige vvs´ere ude og kigge på det, og ingen kunne finde fejlen.
det kan evt. være fodi at beboerne pludselig åbner og lukker for
kold og varm vand så de har meget tryk med det samme og
der efter lukker for det lige så hurtig ( ligesom on eller off digitalt ingen mellemvej)
hvis så den måde rørerne er monteret på gør at de står og klapper i murerne
vil disse bankelyde opstå (havde problemet i mine forældres hus hvis vi gjorde det
med koldhanen i køkkenet)

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Det er højest sandsynlig lyde der kommer bår rørerne udvider sig og trækker sig sammen i forbindelsen med at fremløbstemperaturen på anlægget ændre sig. Fremløbstemperaturen er styret af udetemperaturen og oplever du fænomenet i forbindelsen temperaturændringer i ude temperaturen f.eks ved overgang til nat el. dag er det højest sandsynligt det det handler om. Det vil også kunne opleves hvis der bruges natsænkning på ejendommen. Du vil i så fald opleve det på bestemte tidspunkter.

Løsningen er meget vanskelig hvis bankelydende optræder uforudsigeligt, idet det kræver at du når du hører yden kan lokalisere den. Det kan også betyde at der skal skaffes adgang til flere lejligheder og er det f.eks. under gulvet er det stort set umuligt at lokalisere.

Optræder det om aftenen er det dyrt at have fagfolk siddende og vente på pludseligt opståede lyde. Så med mindre at du eller dine naboer selv kan lokalisere lydkilden, så må du nok væbne dig med tålmodighed, eller affinde dig med at prisen for en løsning vil være ude af probertioner med problemets størrelse.

allan
Du nævner at det er værre når vaskemaskinen kører. Det passer jo meget godt, idet den jo lukker vand ind via en magnetventil, der virker 100% on/of og kan let frembringe knald i rørene.
Hvis du kan lokalisere, at det er den type lyd du hører i øvrigt, er du nok på rette vej, idet lydene så kommer fra vandrørene. Tænk også på, at folk har opvaskemaskiner, der har samme type vandindtag og derfor kan disse lyde optræde på alle tider af døgnet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Er der tilslutte varmt vand til vaskemaskinen ?
Tusind tak for alle jeres svar.
Jeg har talt frem og tilbage med viceværten, og der er ikke blevet gjort noget endnu på trods af at det er 2 mdr. siden jeg flyttede ind.
Jeg har ikke selv forstand på hvad man kan gøre ved det, så jeg er nok bare nødt til at væbne mig med tålmodighed, indtil viceværten beslutter sig for at gøre noget..
Det er kalk /skidt i vandrør det gør det.

Jeg fik i al fald en lign lyd hvergang en af naboerne trak i toilettet eller kogte kartofler.

Men sidste sommer blev ALT VVS skiftet, ja hele badeværelser, rør osv, og nu kan jeg ikke længere høre hvornår min nabo går på toillettet, eller om genboen har en vandhane der drypper!

Om det kan løses anderledes man kalkfjerner af en art ved jeg ikke, men man skal nok ikke hælde for mange kemikalier i vand beregnet til drikkevand jo...!
Det er temmelig sikkert ikke kalk, men derimod at din nye VVS installation er udført med lidt mere omhu, flere rørbæringer osv.

Til trådstarter.

Foreslå din vicevært at i opsætter ekspations beholdere på bygningens koldvands rør. (eller både varm og kold).
Mon ikke problemet er løst. Det er 10 år siden tråden er oprettet.

Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis