Jøma fast/pille fyr

Hej

Jeg har et ca 10 år gammelt Jøma fyr med pille/korn/flis-brænder monteret på siden, jeg er dog ikke imponeret over virkningsgraden på pille fyret, så påtænker at skifte pille-fyret ud......... men hvad skal man vælge og hvad kan monteres på det jeg allerede har??? vil gerne beholde fastbrændsels fyret

Gode råd ønskes :-)

Mvh

Thomas

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du tænkt på, blot at udskifte kedlen? Det har også stor betydning, hvilken kvalitet piller du vælger.

ja det har jeg også, men nu er det mest opbygningen, forbrændingen osv ved pille-delen der genere mig....... så derfor vil jeg gerne starte der. Jeg har selvfølelig overvejet at prøve piller af en bedre kvalitet, men har dog ikke gjort noget ved det endnu

Mvh

Thomas

det er faktisk dér - ved pillekvaliteten - du bør starte! Der er aå ator forskel på piller, at de 2. og 3. klasses levner en del slagger og efterfølgende uforbrændte piller. Først når du har ren forbrænding og ren aske i skuffen, kan du se på udnyttelsesgraden og vurdere om kedlen er god nok. Jeg har selv en spansk kedel, der ikke udnytter varmen alt for godt, men i og med jeg bruger de bedste piller, er det OK.
Du skal også vurdere, om dit anlæg er for stort. Et 15 kW anlæg, kan opvarme over 200 kvm + brugsvand. Et for stort anlæg "skvatvarmer" og efterlader sod og uforbrændte piller efter utallige gen-starter. Et pillefyr skal arbejde - ja, knokle. Ideen ved det hele er, at afbrænde til ren røg og ren aske.
Prøv at købe et par sække i HP kvalitet og se om ikke det allerede giver noget.

Hvis du kan regulere den indfyrede mængde ned, så fyret ikke kan komme helt op på stoptemperatur, og det kører kontinuerligt, kan du opnå færre problemer, forudsat det er ordentlige piller.
Efter jeg regulerede min pillebrænder ind til denne funktion, har jeg sparet en hel del brændsel, idet jeg undgår de meget uøkonomiske pausefyringer. Jeg har dog i øjeblikket store kvaler pga lortepiller.

Med venlig hilsen
ktm

.. rigtigt ktm, selv Barlinek piller er der forskel på nu.

Annonce
Man kan blive helt græskkatolsk over de store udsving i pillekvaliteten, især hvis man har fået et ordentlig stort parti hjem af lortepiller. Det er jo ikke bare lige, at få det returneret igen til den svigagtige leverandør.

Jeg er færdig med at hjemtage hele sæsonens forbrug af skræk for at blive røvrendt med lortepiller. Har prøvet at få 16 tons hjem, med alt for meget smuld!

Man burde udarbejde en handelsaftale, der nøjagtig beskrev, hvad for en type piller man accepterer at købe, men hvordan specificerer man kravene?
Smuld varierer ofte efter hvor prøven tages, og hvordan bestemmer man hårdheden, forekomsten af uvedkommende stoffer osv osv. Så kan man bøvle med slagsmål om det også, før man får leverandøren til at hente sit lort igen!

Med venlig hilsen
ktm

klap, klap, klap
jeg er forlængst stoppet med at købe til en hel sæson

oki........ så smutter jeg lige forbi "de gamle" og låne et par poser, for dem dur stampemøllens piller kun :-)

Mvh

Thomas

Du skal være opmærksom på, at Stampemøllens piller meget hårde, og nogle anlæg kan ikke klare dem. Jeg havde stor held med dem i mit maskineri, men jeg finder dem bare for dyre, når de skal leveres her til Djævleøen.

Med venlig hilsen
ktm

ok........ jeg finde dem for dyre bare her i jylland :-)

Mvh

Thomas

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis