Udskiftning af gamle radiatorventiler

Hej

Er det nemt at udskifte gamle "drejehåndtag" på radiatorer til moderne termostatventiler? Skal rørne skilles ad eller findes der en model der kan monteres uden at vandet skal af systemet og rørene skal adskilles.....

vh Torsten
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej - jeg kan ikke forestille mig, at det kan ske uden afmontering af den gamle - altså vandet skal tappes af.

Derimod er det senere muligt, at opdatere sine termostater til en nyere model, uden at tappe vand af.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Hvis det er en af de gamle ventiler i messing med drejehåndtag - er der absolut ikke nogen termostat bagved. Det er en ganske gemen åben/lukventil uden nogen dikkedarer.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Hvis du er lidt fingernem kan du godt skifte dem uden at lukke alt vandet af systemet.

Jeg har selv bla. vendt en radiator med vand på systemet.

Du skal have delene klar, og vide at det passer, det går ikke at skulle ned i byggemarkedet, mens det er adskildt.

Ude på fyret har du sikkert op til flere haner, eller lign. der kan lukke for vandet i systemet. Det vigtige er, at få afbrudt expansionen, hvor der er TRYK på, og hvis du har en gammel installation måske en åben ekspansionsbeholder oppe på loftet med MANGE liter sort vand i..

Får du IKKE lukket ekspansionen af, vil vandet fosse ud og blive ved med det, til ekspansionen er tom., måske flere hundrede liter..

Min installation er heldigvis lavet således, at jeg kan afskære fyret og ekspansionen fra hele rørsystemet, ved at lukke 2 haner inde på fyret, faktisk på hovedrøret ind til huset, og på returrøret.

Dermed er der kun det tryk tilbage der er i rørene, ekspansionen og kedlen er afskåret fra radiatorene.

Du åbner nu først udluftningen på den radiator du vil skifte. Der vil pisse en del vand ud, højst en liter, hav en balje under.

Nu er systemet jo lukket og hvis du kun afbryder ved ventilen, burde du kunne skrue det fra hinanden, sætte en korkprop i røret , fumle lidt med den nye termostat og skrue det sammen.

Bliver vandet VED med at fosse når du åbner udluftningen har du IKKE lukket for ekspansionen og så skal du IKKE tage ventilen af, SÅ får du virkelig vand ud.

Er det en radiator på 1. salen kommer det faktisk ikke noget vand ud overhovedet, bare ekspansionen er afskåret.

Det er ikke fedt at skulle lukke alt vandet af, der kan gå lang tid med at få varme på igen. Især på en gammel installation. Og rørene kan heller ikke lide det nye vand med ilt i, de ruster..

Alternativt kan en VVSer fryse vandet i røret på begge sider af radiatoren, med nogle poser tilsluttet en flaske flydende kulsyre. Det laver en isprop i røret, uden at røret sprænger. Det koster imidlertid kassen. Jeg har set det gjort mindst 10 gange i praksis - og det er lige imponerende hver gang.

Jeg skal selv til øvelsen igen snart. der skal tilsluttes en ny radiator, planen er så absolut ikke af lukke vandet af.

richard

------------------
mvh
Richard Schrøder
[email protected]

mvh
Richard Schrøder
[email protected]
Tak for alle svarene.

Desværre er det nok ikke helt så let som jeg havde håbet, men jeg må jo i gang den hårde vej. Vil evt. forsøge modellen med at lukke af for ekspansionen.

vh Torsten
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
hvis du har fjernvarme vil jeg på det kraftigste advare dig mod at prøve selv. dit spørgsmål vidner om at du ikke er den store vvsmand af uddannelse og hvis noget går bare det mindste galt bliver der ved med at komme vand ud af dine rør til du har tømt byen. der skal sandsynligvis tappes vand af radiatorerne og skiftes ventiler og derefter sættes nye følerhoveder på, der passer til. ra-n ventiler fra danfoss er gode da de har en forindstilling indbygget, der gør det muligt at justere flowet mere nøjagtigt i forhold til m2 i lokalerne. der findes sikkert osse andre producenter men jeg har i min tid som vvsmand altid brugt danfoss; det var simpelthen det eneste der var at købe ved grossisterne :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis