Hvad er det for et stykke værktøj?



Er ved at rydde op i noget gammelt værktøj og fandt denne, som jeg ikke helt kan sige er. Den er kun åben i den ende med kæden og fedtet. Jeg ved ikke om der er et låg der kan tages af i den anden ende, hvis man tager hårdt nok fat.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det ligner vel en fedtsprøte til at "pumpe" fedt i lejerne (smørenipler)
Det er en oliesprøjte,den mangler det røde låg i toppen.

De følger altid med når man køber en ny maskine (drejebænk,fræser eller lign. værktøjsmaskine) Den er beregnet til at sætte for hullet i en hun-smørrenippel og pumpe vangeolie ind. Den kan også bruges til fedtsmøring

 Mvh Henrik

Så må der vel også være et hul i den anden ende (i spidsen), hvor fedtet kan komme ud af. Det kan være at der kommer et låg af, hvis man vrider til. Jeg kunne ikke umiddelbart se noget hul, men det kan være jeg skal se bedre efter
Hans123456789

Det er en fedt-sprøjte, men den mangler bare låget, når den er fyldt op og låget skruet på (er der ikke et meget fint gevind indvendig/eller udvendigt i din fedt-sprøjte)? den kan du smøre alt med bare smøre-niplerne som passer til studsen (der findes 2 forskellige studser) en' med konisk og den anden med nippel der går uden-over smøreniplen, på din fedt-sprøjte.

Brugte lidt tid på at smøre div. maskiner hvor jeg kom i lære i 70.

Der kan være en lille størknet fedt-prop hvis din fedts-prøjte ikke har været i brug i flere år.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Og i min fedtsprøjte sidder der en spiralfjeder, der holdes på plads vha. det dæksel, som mangler på din.
Fjederen skubber stemplet nedad efterhånden som fedtet bruges.
Annonce
Den bruges til f.eks. at smøre kardanled på en fejemaskine, eller næsehjul på en kædesav.
Mvh.
Ja, eller bag-og forsvingarme på en gammel Morris Mini, eller lejerne på en mejetærsker.. osv.
Kun fantasien (og tilstedeværelsen af smørekopper) sætter grænser!
Jeg ved godt at dette er en gammel tråd,men jeg prøver alligevel.Hvor køber i jeres smørre kopper- olie nippler,har søgt på begge dele men intet kommer frem på Google.

J.J.Larsen
Prøv at se på dette link, der er både nipler og fedtsprøjter.
Smørenipler

fase
Den viste "smøre dims" er ofte brugt på værktøjsmaskiner og så med olie i, til at smøre specielle små smøre kopper, som er lidt undersænkede og med en kugle
Som denne her findes både med gevind, og i en udgave som bare bankes i..
Her er en masse af typen til at banke i LINK


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis