Hvad er budgettet? og hvad skal du skære i?
Alle båndsave til nypris under 10kkr (og sikkert også mere) er jo alle sammen identiske modeller der er produceret i Kina.
Den mindste kinesermodel har en kapacitet på 100x150mm og en 500W motor og sælges under forskellige navne (Powercraft, Ferm, Jet, etc.) i Danmark til omkring 2.000kr (
denne 400W model til 1.700kr i Harald Nyborg og
500W modellen til 1.900kr hos PrimusDanmark). Når man kigger på de forskellige producenters modeller, er det meget tydeligt de er ens.
Jeg har søgt en del på folks erfaringer med den lille kinesermodel, og jeg har stort set kun fundet positiv omtale af de små modeller.
En tak op på prisen (
denne til 3.000kr hos PrimusDanmark) giver kontrolleret nedsænkning og en lidt mere robust maskine. Den går jeg selv og overvejer meget pt.
Man skal passe lidt på at nogen leverandører tager næsten det dobbelte for den samme model. F.eks.
denne Jet model hos Kesa, der er helt identisk med den til 3.000kr hos PrimusDanmark - men hos Kesa koster den bare 6.000kr.
Jeg har også kigget på brugte industrimaskiner, men de bliver rigtig meget dyrere, så hvis du kan klare dig med 100x150mm kapacitet, så synes jeg det er svært at komme uden om kinesermodellerne. Hvis lejer osv. bekymrer dig, er det jo relativt simple modificeringer at foretage på et senere tidspunkt hvis det bliver et problem, men hvis den ikke skal bruges meget, så tror jeg ikke det bliver et problem (jeg har i hvert fald ikke fundet mange der synes det er det).