læsning af el diagram

Hej med jer.

Der kommer en VVSere og tilslutter min CC 160 om et par dage og skal derfor bestille rør, ledning osv. Jeg kan ikke finde ud af hvilket kabel der skal gå fra min tavle og til min inderdel (Udedelen bliver ikke tilsluttet i denne omgang) Og hvordan det skal sidde til.

Som jeg ser det så skal de 3 faser og nul til inderdelen ikke gå igennem sikringen der medfølger, for sikringen er på 10A og kravet er 25A. Det jeg så ikke forstår er hvordan de 10A er nok til udedelen i ekstremt dårlige forhold kan den jo risikere at bruge 13-16kw (EHP 17 AW)

Der er en tegning af det her på side 17 http://www.bosch-climate.dk/content/language1/downloads/Installationsvejledning_EHP_AW-CC_160.pdf

Kan i fortælle mig hvordan den skal forstås og hvilket kabel jeg skal bruge? Jeg regner med at der skal bruges blød kabel.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er noget med at der skal enten en elektriker eller en anden autoriseret installatør, til at installere sådan et anlæg.
Det er til dels fordi de ved noget om de forskellige ting. Men for DIN skyld, også fordi de har en forsikring der kan dække evt. fejl i monteringen!

Jeg har lige skimmet inst.-vejledningen igennem. Og der gør de jo kraftigt opmærksom på at man skal forbinde ledningerne korrekt. Specielt dem til CANBUS'en.

Som jeg plejer at sige til folk: Se på yderdelen og indedelen: Hvor meget strøm bruger de? Det der med at kikke på en tegning der er lavet til flere forskellige modeller kan godt drille.

Men det der står på mærkepladen, er det der er aktuelt.

Egentligt er der ikke det store i selve installationen. Og formentligt står der også noget ved klemmerne i selve unitten.

Jeg ville selv bruge alm. kabel ud til rep. afbryderen, og derefter blød kabel.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak for dit svar Næstformanden.

Jeg er godt klar over det skal installeres af en eletriker.

Det er dog kun indedelen jeg sætter til nu og derfor skal jeg ikke tilsluttet CAN-bussen. Kun strøm. Jeg vil få en kølemontør til at sørge for tilslutningen af udedelen og indstilling osv. til den tid.

Jeg havde også tænkt mit at køre med alm installations kabel de 2 cm der er fra sikringsskabet og til afbryderen. Og så blød kabel resten som du skriver.

Spørgsmålet er bare for mange kvadrat?

I afbryder boksen sidder der en afbryder og en 10A auto sikring, Så strømmen til inderdelen skal jo ikke igennem den sikring da inderdelen kræver 25A da den har et varmelegme på 13kW
Den 10A sikringskontakt ser for mig ud til at skulle foran hele varmepumpe-enheden. Varmelegemet på de 13kW skal nok sikres på anden måde og så bare styres af udgangen på printkortet via en kontaktor. Man kan jo ikke lukke 13kW igennem en klemrække på et printkort.
Det kan sagtens være forkert, men det er som jeg umiddelbart ser det.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der sidder 2 varmelegmer af 6,5 kW i inderdelen og der sidder en klemrække til indgang af strøm 3F nul og jord. (Kron muffer) Så det skal der jo være strøm til.
Freak1 > Nu må jeg se om jeg forstår dig rigtigt, du har 2 dele? En inderdel der består af 2stk 6,5kW varmelegemer og så er der 3 kasser mere med elektronik og klemmer, som man kan se der på side 17, som kun kræver de 10A som følger med?

Altså de 3 kasser skal forsynes fra den 10A sikring der følger med (10A i bolig er det nok med 1,5mm)

Du skal nu forsyne El kassen med varme (#6 på side 17) og den kan trække 25A (heraf de 10A til de andre bokse ) men du skal altså have en forsyning, nu er jeg godt nok styrings og regulerings elektriker og arbejder ikke med huse til daglig, men kan slå op i stærkstrømsbekendtkørelsen når jeg kommer hjem, og fortælle dig hvor tykt kabel du skal have for at trække de 25A...

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Okay, har fulgt op på det....

Og i en bolig kan en 4mm klare 25A, ergo så kan du trække en 5x4mm til din "Varme Kasse" (MEN MEN MEN læs lige længere nede)

Prøver lige her komme med et diagram til dig...

Går ud fra der kun sidder den 25A sikring varmekassen? Så skal du stadig holde dig i 4mm overtil din 10A sikring, eller trække en forsynings kabel seperat til den?

MEN MEN MEN

Her skal du passe på, da du har 25A sikring i din "varme kasse" skal du godt nok ha nogle store sikringer ind i huset, for du kan ikke bare sætte en 25A sikring i el talven og så trække 5x4mm ud til din "varme kasse" hvor der også sidder 25A, hvis der så kommer en overstrøm eller kortslutning kan den lige så let tage den sikring i el tavlen fremfor den i "varme kassen" men dette er det mindste problem for så kan den lige så let tage dine sikringer i gadeskabet, og dette er ikke lovligt...
Der skal med et fint ord være selektivitet, og en håndregel siger en sikring skal være 1,6 gange større for der er selektivitet... Altså hvis du nu træk en forsyning ud til en 10A sikring (lad os sige du trækker et kabel fra el tavlen til den boks du har med 10A sikring i) så skal der sidde en 16A sikring i el talven selvom du kun har en 10A ude i den boks du sætter... for at være sikker på den springer 10A sikringen først...

Så for det bliver selektivitet mellem din 25A sikring og en evt. sikring i el tavlen:
25A x 1,6 = 40A sikring

Dette lyder måske meget indviklet? Men prøver bare på at advare dig over det ikke er et gør det selv projekt og der ligger faktisk lige meget mere bag... Så jeg ville nok anbefale at kontakte en autoiseret installatør i dit område inden du går i krig med projektet...


Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Har lidt svært ved at forstå hvad du mener linding85 men er helt sikker på at din tegning er forkert.

For lige at forklare side 17 i manualen:
1 Er varmepumpens inderdel hvor i der sidder 2x6,7kW varme stave. (Denne skal ifølge manualen have mindst 25A)
2 Er extra tilbehør jeg ikke har.
3 er Varmepumpens udedel det er den der skal sidde efter 10A sikringen.
Det står også nederst på side 17.

Det jeg vil gøre er at trække 4x16kvadrat (Overkill men har det liggende så det er gratis) til sikringsboksen og tilslutte afbryderen (Som der også står i manualen har jeg fundet ud af) Og så på den anden side af afbryderen men før sikringen sætter jeg 5x6kvadrat gummi kabel videre til inderdelen.
Linding: Hvor læser du at der skal være selektivitet i installationen?
nu er jeg jo som sagt godt nok industri elektriker, men mente da også det galt i bolig, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl? Men når vi sætter en maskine op, skal vi da være sikker på der er selektivitet mellem el tavlen og maskinen/styringen.... mente helt bestemt det også galt i bolig?

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis