Glasfiberstøbning på form uden gelcoat

Hej

Jeg er ved at konstruere et nyt styrekonsol til min RIB. Jeg har overvejet at støbe efter alle kunstens regler i en form (negativ), men er efter snak med et bådværft kommet på andre tanker som burde gøre processen lidt nemmere. 

Min plan er at støbe glasfiberen på en positiv form (plug). Dvs.det første lag glasfiber bliver det inderste lag i styrekonsollet. Det sidste lag glasfiber bliver overfladen på konsollet som så skal slibes, spartles og sprøjtemales. 

På denne måde undgår jeg at bruge gelcoat, og det er væsentligt nemmere at bygge en positiv form end en negativ.

Spørgsmålet er hvilket slipmiddel (voks) jeg kan bruge når jeg vil lægge glasfiber/polyester på formen uden gelcoat.

Kan jeg bruge almindelig formvoks ?
Eller vil dette gå i forbindelse med polyesteren på en dårlig måde ?


mvh Nikolaj

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan eventuelt bruge flamingo til at lave din styrepult, Når du har lavet den som du vil have den,dækker du den med sølvpapir så er det ellers bare at gå i gang med at lægge måtter på. og evt en træplade under instrumentbordet.
Når det hele er hærdet er det nemt at fjerne flamingoen evt. rester kan tages med acetone.
Hej jsø

Det er et udmærket forslag du kommer med. Jeg har dog allerede købt MDF plader til at bygge formen med. De er nemme at arbejde med.

Jeg ved bare ikke hvad der sker hvis jeg smører voks på MDF pladerne og lægger glasfiber/polyester direkte herpå uden gelcoat.


mvh Nikolaj

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skal det forståes sådan, at du bygger en pult i MDF plade og vil belægge den med fiber og derefter fjerne pladerne ?
Eller laver du en hul form der omslutter den færdigstøbte pult. ?
Nu er det jo indersiden af din pult, så brug af voks m.m. er da lidt "overkill". Hvorfor ikke bare lave din form og så dække den af med et stykke plastic/affaldssæk??? Når du er færdig er del ligegyldigt om der et par folder fra plastikken? Nu ved jeg ikke hvor stor din pult bliver, men som en foreslog tror jeg det kunne være godt at afstive fronten ved at "indbygge" en stump krydsfiner e.l. under støbningen.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja jeg vil bygge formen i MDF, støbe glasfiberen og derefter trække MDF formen ud. Resultatet skulle gerne være en let men solid konstruktion. Den nuværende pult er bygget sådan (6-8 mm) glasfiber, men den er ikke høj nok til den 62 liter indbygningstank jeg vil sætte i.

mvh Nikolaj

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kermit_369: Det er rigtig at det ikke betyder ret meget hvordan indersiden ser ud. Voks koster kun 11 pund i UK det er ikke så dyrt. Spørgsmålet er bare om det overhovedet kan lade sig gøre. Jeg havde ikke lige tænkt over løsningerne med plastik poser eller staniol.

Det er faktisk kun den nederst del af pulten jeg skal lave. Dvs. den del hvor sædet ligger på. Benzintanken ligger herunder og der skal monteres et ryglæn. Den del hvor rattet samt instrumenter sidder er separat og kan genbruges fra den gamle pult. De to dele skal boltes sammen (ligesom på det gamle setup).

Underdelen på den gamle konstruktion er ikke forstærket med finér. Styrken ligger i diverse profiler og runde hjørner. Pulten er relativt lille (1 person) da båden kun er 4,7 meter.

mvh Nikolaj

Det var såmænd heller ikke prisen men mængden af arbejde jeg tænke på, og når så alligevel er en engangsform. Jeg har arbejdet med at støbe disse her kendte affaldscontainere på 4 hjul. De blev støbt indvendigt i en rustfri stålform. De skulle vokses hele tiden og så igen. Var de blev rep. eller der var kommet nye skulle de have mellem 5 og 10 gange inden der kunne støbes i dem.
Så hvis du vil lave en form i MDF og vokse den, så skal den altså have SÅ MANGE GANGE du ikke drømmer om det.
Og sørg for guds - og din egen - skyld for at der er god ventilation, når du støber.
Held og lykke med projektet.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej
Du kan give MDF formen en gang klar lak, og derefter  voks.
Hvis du ikke lakere, så suger MDF pladen alt voksen.

mvh jens
Tak for alle jeres svar.
Da det ikke kun er resultatet jeg interesserer mig for men også selve processen, vil jeg prøve med voks. Jeg tror også det giver mening at give det en gang lak, som Jens foreslår. Jeg har ingen forventning om at det bliver nemt, men det gør ikke noget.

Ved i om man kan få sprøjtemalet ting hos en bådbygger. Jeg overvejer at gøre det selv men det er jo ret svært.

mvh Nikolaj

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også