Hvad nu græspæne?

Ja, vinteren har jo været hård.

I store dele af plænen såede vi græs før sommer. Her er der nu kommet helt vildt meget ukrudt og der er næsten kun mos tilbage. I den resterende plæne er der også ukrudt, mest skvalderkål, som  det er umuligt at få op mekanisk med rødderne.

Min plan er:

1. Give hele?? haven en omgang med plænelufter/vertikalskærer næste uge - Er det det rette tidspunkt? skal jeg også give de område som vi såede sidst?
2. Herefter strø gødning og græsfrø i de nysåede områder
3. Evt. kalk?

Det næste spørgsmål er; hvad skal vi med ulkrudtet? der er særligt meget i de nysåede områder. Vil ikke anvende kemikalier, selvom de lover at det ikke skader græsset osv., men hvad med fx. plænerens?


kh. hilsen Mr. GDS 0
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plænerens er da også kemikalier
Men det er nu alt for tidligt at tænke på såning af noget som helst med den vinter vi har haft. Jordtemperaturen skal op på mindst 7 + døgnet rundt før noget kan spire og gro. Slår du så plænen tit vil ukrudet og skvalderkål opgive ævred, de kan ikke lide at blive klippet ned tit så om et års tid eller to har du en flot plæne.
Du må ikke gøde lige når du har sået, det vil svide de nye spire.

V.h.  Håndværkeren
HVIS du ikke har haft sneskimmel, så er du ikke værre stillet end vi andre har været ;-)
Ukrudtet i en nysået plæne kan være "helt vildt", måske fordi forarbejdet har "vækket" hvilende frø. Anyway - græs er utrolig aggressiv og vil snart overtage herredømmet, især når det bliver klippetid. Som håndværkeren skriver, tåler selv ikke skvalderkål hyppig klipning.
Så du skal såmænd bare igang med rive, plænelufter, jernvitriol, kalk og gødning - googler du "plænepleje", finder du snildt den rigtige rækkefølge m.v.

Du undgår ikke noget mekanisk ukrudtsbekæmpelse, men er man over det fra starten, er det faktisk ikke slemt.

Mvh.

Jan R.
Mos kommer fordi: klippehøjden er for lav og mangel på gødning, kun 5 % p.g.a kalk mangel.

Få evt. lavet en jordprøve det koster ca. 500,00kr.

Ukrudt kan man langt hen ad vejen gøde sig ud ad. (ukrudt tåler ikke hyppigt klipning)

Det gælder om at lave bedre betingelser for græsset end for ukrudtet.

Giv evt. gødning i små mængder og lidt oftere, græsset skal have en rolig vækst rytme.

Når jorden er klar til det, kan der gives en forårs kur, efter de 2 første klipninger, i april og igen i september

Forårs kur.

Klip plænen tæt
Køres to gange med plænelufter / vertikalskæring
Riv sammen
Ujævn? Topdres til fin justering
Efterså
Gødning

Vertikalskæreren må kun lige kysse jorden.

Nysået græs må gerne gøres
Hej
Det er helt normalt, med meget ukrudt i en nysået plæne, det forsvinder af sig selv når først græsset får fat, og du gøder og slår græsset.
Der burde ikke være ret meget mos, i en ny plæne:

Jeg har nu ikke noget imod mosset, i min plæne, det er grønt, det er dejligt blødt at gå på, og frem for alt, det kræver et minimum af klipning
Jeg gøder, eller kalker, aldrig min græsplæne, den får en tur af havetraktoren, med bioklip, det klare den sig fint med. Ja så får den lige en gang plænerens, for mælkebøtter, synes kones ikke høre hjemme i plænen...

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis