Gåsebille-larver (???) i mit bed (med billeder)

Sidste år lavede jeg 2 kasser (ca 1,2 x 1,2 m) til at have i vores baggård.
Hertil hentede vi lidt jord fra en nærliggende mark og spædede til med plantesække.
Vi plante kartofler samt andre grøntsager.

Men nu i år hvor vi skal have fat i bedene igen for at påbegynde såning, ser vi at der er larver deri..... Mange... Tror jeg har fjernet 40-50 stk i de 2 kasser til sammen.

Jeg har søgt lidt på nettet og de ligner Gåsebiler lidt, men ikke helt. de har nemlig ikke dem mørle bagende. Normalt gemmer gåsebiller sig i græsplæner, men jeg kan se flere steder at de også kan angribe kartofler.
Spørgsmålet er: hvad er det så og hvordan kan vi bekæmpe dem?

Vi har primært haft kartofler i bedene og de var også lidt angrebet sidste år, sidst på sæsonen.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu skal der mindst gå 3 år imellem at man har kartoffler på et stykke jord
helst 5 år der må heller ikke plantes tomater i mellemtiden

så et nyt stykke jord skal findes evt. udskift jorden
du skal indføre sædskifte i dine bede

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

glemte lige at sige at bibloteket/boghandlen
har flere bøger om køkkenhaven
en af de gode, men har nogen år på bagen,
hedder selvforsynende og jeg mener at huske
forfatteren hedder John Seymur , er dog usikker på det

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Mange tak, men det med sædskifte er der styr på. Der var kun kartofler i det ene bed sidste år. I år var planen at plante kartofler i det andet.
ja men du skrev selv i havde primært dyrket kartofler
i de samme stykker jord

kender dog ikke dine larver

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

De ligner unægteligt gåsebillelarver - den mørkere bagende kommer først senere i deres udvikling. Vi har dem hvert år i græsplænen - og mange af dem, desværre er området her ideelt for dem :-(

Gåsebiller er noget vorherre har skabt i vrede over haveejerne! Du kan reelt kun gøre noget ved dem når de sværmer på de første varme sommerdage i maj - der findes biologiske midler (nematoder - rovmider) som ikke virker. Og så findes der et giftgranulat som Bayer laver (Merit Turf) som er ret effektivt men som kræver sprøjtecertifikat (men der er masser af steder der gerne vil sælge det til dig).

Herudover kan du bygge stærekasser - mange stærekasser...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Øv, jamen beddene er heldigvis ikke så store, så jeg må finkæmme dem og fjerne alt skidtet....

Har vel fjernet ca 70 gåsebillelarver nu....
Jeg mener også det er gåsebillelarver. X-pest.dk (nordjylland) klare den opgave hvis det var i græsplænen. Det er dyrt men virker. Regn med 4 kr. pr. kvm.
Skal helst bekæmpes i maj - juni måned

Hvis du kun har dem i dine bed så køb merit turf.
Hansi
Herfra gør de ingen skade på rodnettet - de ligger og venter på at blive voksne, på et tidspunkt forpupper de og voksne biller kommer op af jorden (de hærger så herefter buske og træer indtil de sværmer i maj/juni).

Humlen omkring at undgå gåsebillernes sværmen så de ikke lægger larverne lige på dit sted er at gøre det utiltalende for gåsebillerne at sværme i nærheden - det du skal opnå er det modsatte af plæne med let sandet jord med direkte sol samt tætte buske og løvtræer i nærheden.... fandens til kræ!!!

Hvis disse forudsætninger ikke er til stede i umiddelbar nærhed af jeres bede tror jeg larverne allerede var i jorden da i hentede den på den nærliggende mark - i år burde der dog ikke være så mange da frosten helst skulle have nakket en del.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis