Flishugger til traktor

Hej jeg vil bygge en flishugger til en traktor på min svendeprøve. nogen der har nogle gode råd til hvordan sådan en skal bygges eller måske endnu bedre nogle tegninger eller noget at gå ud fra..?

Mvh. Jimmy Larsen
Hej jeg vil bygge en flishugger til en traktor på... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tilslutter mig Jacobs bøn!
Jeg er heller ikke meget for løbende billeder pga en sølle fod!

Med venlig hilsen
ktm

 

DOO Jacob nu har jeg været mæ´ et bet´ stykke  ti´

men A har et´ set noen HUMMER endnu


You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Først vil jeg sige at det er en rigtig god ide, du har fundet på. Det er godt at være ambitiøs i ens projekter.
Dernæst skal du være opmærksom på at det er store kæfter du arbejder med i sådan et projekt. Så du bliver nød til at beregne lidt på de materialer som du skal bruge, og ud fra disse beregninger kan du så fastslå hvilken løsnings model du vil bruge.
Løsnings modeller baseret på en PTO på omkring 110 Kw (ca. 150 metriske HK) som jeg kender til:

PTO aksel monteret direkte til raspe hjul, her skal du lave indføringstragten så den er vinklet i forhold til raspe hjulet. Endvidere skal du montere en sikringsløsning mellem PTO og Raspe hjul, eventuelt med en springbolt.

I denne løsning anvender man en slyngkobling og et moment hjul hvorpå knivene er monteret.
Til indføring anvendes 2 valser som styre indførings hastigheden. Disse 2 valser er styret af moment belastning af svinghjulet. Denne løsning anvendes i mange maskiner i industrien.
Udover mange dyre komponenter, så kræver den også et vist kendskab til el styring.

I denne løsning anvender man en snegl formet raspe, der er langsgående i forhold til PTO.
Ellers er princippet ligesom første løsnings model.

håber det kan give lidt inspiration til dit projekt. Men hvad end du gør, så husk at din maskine SKAL bygges i henhold til maskin-direktivet (dvs. med nødstop osv). dette gælder for alle maskiner man bygger. både som privat og i erhvervs øjemed.

Til sidst vil jeg ønske dig alt mulige held og lykke med svendeprøven.
brændekløver til traktor. "svende stykke".!!!?
(hjemmebygget)

andgående sikkerhedsmæssigt grunde.
skal den være to hånds betjendt. så man ikke resikere at klippe tommeltotter af.!?. :-)

UPS. jeg trog at jeg sover i den gale brændekløver. flishukker det bliver nok lidt af en bygge projekt.!
Jeg fortælle jer at min makker der startede tråden er færdig med maskinen og fin 12 til svendeprøven for den.... Ydermere fungere den bare helt fantastisk :-)

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Annonce
Vi vil se billeder!!

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

hvordan ligger jeg billeder ind på siden..?
Mvh. jimmy
så er der lagt billeder ind under galleri navnet er flishugger svendestykke
mvh. jimmy
Det gør du i bunden af den side du skrive indlæg i, under vedhæftede filer

mvh jens
her er lidt billeder af mit svendestykke.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis