Røde rør i jorden - lidt spørgsmål

Hej
Jeg har kigget lidt rundt ang. kloak rør.
1. Er det kun de røde rør der må komme i jorden.
Jeg kan se at wavin har nogle grå på 110 mm., men kan ikke umiddelbart se om de er til udendørs brug.

Jeg skal have monteret en "garage pakke" som den kaldes. Dog er på på bagsiden af værkstedet, da grunden hælder ned mod mit værksted og jeg gider ikke have vand stående ved soklen.

Jeg har gravet ud og fundet det røde kloak rør. Det har en hældning på ca. 45 grader 1½ meter nede.
Nu skal jeg have en "vandlås" på imellem afvandingsrenden og det røde rør.
2. Kan det ikke laves med et T.-stykke, hvor T peger nedad og så 2-3 bøjninger, lidt rør og noget bøjninger til sidst, så det ender hvor min rende er. Giver det ikke samme effekt som en vandlås.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De grå er til overjordiske og de røde til underjordiske handlinger.

Hvorfor ikke bare bruge en vandlås? Du skal lige tænke på, at du gerne skulle kunne få en rensesplit igennem, den dag lortet stopper til.
Og er det i det hele taget nødvendigt, hvis det er til et regnvandssystem.
Jeg har ikke vandlås på mit regnvandssystem, men det er heller ikke ret omfattende idet jeg leder regnvand ud i en nærliggende grøft, og der er ingen lugt i det.

Med venlig hilsen
ktm

 

hej jeg er ikke sikker på at du selv må lave det men vis du aligeveld gør det skal du gøre det rigtig.
du monter en grenstykke [t-stykke]der der pejer 45 grader op, på det eksisterende kloak rør.
der efter sætter du en sandfangsbrønd med vandlås og slutter den til din grenstykke. husk vandlåsen skal være i frostfri dybde.
din aqua-rende/afvandingsrende påbores i sandfangsbrønden minst 5 cm over vandspejlet i brønden. røret fra aqua-renden til sandfangsbrønden behøver du ikke grave så langt ned da dette er en tørledning,

men har du ikke en sandfangsbrønd i nærheden du kan bruge?
Før du tilslutter noget til kloakrøret skal du være sikker på at det er et overfladevand rør, der må normalt ikke ledes overfladevand i kloakken.
Hej
Jeg ved det er et rør til regnvand. For der kommer vandet fra taget via en brønd.
Desværre ligger brønden lidt for mange meter væk, synes jeg. Men det kan da godt være det er en bedre ide at koble den på det, så er vandlås og sandfangs problemet løst.

Hmm - nogen der mangler lidt motion og erfaring i at grave i ler jord. Kursus med praktisk øvelse tilbydes ;-)

Tak for jeres svar.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

har lige brugt 4 dage i kolonihaven med hakke og skovl så behøver ikke mere motion foreløbig men tak for tilbudet.
hvis du bruger den eksisterende brønd behøver du ikke grave så dybt vis du starter i 25-30 cm dybde og så lader det falde 10-15 promille hen til brønden.
men start med at kontroler om du kan få fald nok på.

ps. god arbejdslyst:o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis