Det er ikke den smule friktion, der er mellem bremsebakken og ankerpladen, der vil komme til at volde dig sorg.
Det er ofte fastsiddende stempler i bremsecylindrene, der er årsag til hængende og defekte tromlebremser og så defekt håndbremsekabel som det nok hyppigste.
Inden du piller skidtet skilt ad, så tag et nøje kig på, hvordan fjedrene sidder.
Når jeg roder med tromlebremser, jeg ikke kender, tager jeg som regel lidt billeder, så jeg lige kan se på den præcise placering, når det skal samles.
Der er ofte problemer med at få bremsetromlen af. Dette modvirker jeg ved, hver gang jeg roder med disse tromler, at jeg lige retter slidkanten, de yderste 3-5 mm der står tilbage uden for det bestrøgne areal, af med en skrubskive på vinkelsliberen. Så er man ude over det kval næste gang. (grusomt svineri!

)
Rens centeret, hvor tromlen ligger an mod navet, og giv et meget tyndt lag kobberfedt der, så ikke tromlerne er rustet fast til næste gang.
Hver gang jeg har hjulene af, piller jeg lige tromlerne af, og renser/banker dem fri for støv og ser lige at alt står vel til. (Skivebremserne bliver også lige motioneret en gang ved at presse stemplerne tilbage)
Når du skal have fjedrene af, letter det sagen meget, hvis du først lemper bakkerne ud af bremsestemplernes riller og/eller støtten/holderen i bunden. På den måde aflaster du trækket i fjedrene og ofte kan det hele pilles af uden nogen særlig kraftanstrengelser.
Køb evt. nye fjedersæt, der holder bakkerne på plads ud mod ankerpladerne. De er meget ofte så rustne, at de ikke kan samles igen med pind og lås.
Forbindelsen til håndbremsen giver sig selv, og her er en lille stærk selvholdertang ofte nyttig til at holde fjederen tilbage.
Du får nok alligevel brug for et godt udvalg af vort sprogs mindre pæne "blomster"
God arbejdslyst.