Metro vandvarmer med fejlstrøm

Hej med jer.

Efter at have fået ca 50 cm vand i kælderen er vandvarmeren stået af. Vandvarmeren en 160 liters Metro, står på ben, så vandet har kun lige været oppe at røre underdelen af varmelegemet. Dvs. alt andet elektronik er gået fri. Jeg håbede den ville virke igen efter en tørring, men efter en 10-15 sekunder slår relæet fra.
Når relæet har været gået, har jeg kunnet mærke at varmelegemet er varmt. Tænder jeg vandvarmeren lige efter igen slår relæet fra med det samme. Det er som om at fejlstrømmen kommer og går med temperaturen på varmelegemet.

Efter adskillelige søgninger på nettet siger de fleste at fejlstrøm på en vandvarmer eller opvaskemaskine for den sags skyld som oftest, har noget mad varmelegemet at gøre. Men hos mig lader det til at varme fint.

Er der nogen der ved om der ér varmelegemet der er røget, eller kan det evt. være en anden ting. ???

Venlig hilsen
Søren
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan komme til det, så pil forsyningen fra til selve varmelegemet og se om relæet vil forblive inde. Så kunne det jo godt tyde på at fejlen ligger i denne...

Husk at slukke for strømmen inden du begynder, og hvis du afmonter nogle kabelsko, så få dem godt isoleret med noget isolerbånd(tape) eller med et par samle muffer. Så de ikke kortslutter eller ryger på stel.

Mange tak for svarene.

Jeg fik pillet varmelegemet af og der kom ingen fejlstrøm.

Varmelegemet er af den model med en spiraltråd vinklet om en porcelenscylender. Jeg lagde mærke til en masse skidt, der kunne ligne kulstøv i  bunden af varmelegemet. Jeg blæste det rent og nu virker vandvarmeren igen.

Jeg kunne tænke mig at dette skidt netop har skabt forbindelse mellem nul og fase. (Er det ikke det det hedder) Og forbindelsen er kommet med vandet, der har rodet rodet rundt i skidtet.

Til orientering sidder alle elektroniske dele 5-10 cm over bunden af varmelegemet.

Tak for hjælpen.

Søren

Hej
Har faktisk oplevet næsten det samme med en 160 Ltr. vandvarmer også fra Metro.pludselig begyndte den at frakoble HFI relæet på fulstændig mærkelige tidspunkter somme tider med en hel uge eller mere i mellem - vi har lige været på ferie i 3 uger og der har der ikke været noget overhovedet - men efter at jeg havde læst ovenstående tog jeg dækslet af i bunden og slog forsigtigt på bunden af varmelegemet med håndtaget af en skruetrækker og vupti relæet koblede ud omgående - slukkede for strømmen og afmonterede varmelegeme og rensede det for sort "nams" ved at banke det forsigtigt ned på en avis - monterede det igen og siden har der ikke været problemer  -  herligt med Lav Det Selv - hvor kan man lære og spare meget
Hilsner fra Polobjørn  

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis