Langsigtet værksted - Muligt? (Billeder)

Hej allesammen.

Jeg er for et par måneder siden blevet den lykkelige ejer af et nedlagt landbrug i Spøttrup.

Min kæreste og jeg har 3 heste, og det første stykke tid er gået med at få gjort hegn og stald klar til hestene.

Der er ialt 5 udhuse og de 4 bedste er mere eller mindre beslaglagt til heste og maksin bygninger. Tilovers er så denne bygning hvor jeg godt kunne tænke mig at få mit værksted.

Bygningen er ikke ligefrem i super god stand og da jeg ikke har den store gør det selv erfaring er jeg en smule i tvivl om hvad der kan lade sig gøre. Jeg har mine hænder skruet rimelig rigtig på hvis jeg selv skal sige det og har massere af tid og mod på at gå igang med et projekt som dette.

Jeg vedhæfter nogle billeder som jeg godt kunne tænke mig at en venlig sjæl ville kigge på og vurdere for mig.

Problemer som jeg ser det:

1. Huller ind i væggene mange steder. Hvorfor kommer det? Kan det pudses op og med hvad?

2. Gulvet er revnet mange steder og er i mange forskellige niveauer - noget jeg kan gøre bortset fra at banke det hele op og støbe nyt?

3. træværket er tydeligvis præget af de mange år og konstruktionerne ser lidt halvfarlige ud nogle steder.

4. Loftet er ikke længere egnet til at gå på. (tidligere ejer turde ikke gå derop for at ryde op) Er det ikke bare et spørgsmål om at gå "gulvbrædderne" ned og se om jeg overhovedet skal bruge et loft?

5. Ville jo være lækkert hvis det ikke ligefrem regnede ind. Hvis jeg nu fjerne loftet, hvad kan jeg så gøre for at tætne taget og sørge for at der bliver knap så fugtigt derinde?

Mvh Jimmi
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er da et lille LDS projekt der vil noget
men den ser da ikke så slem ud
lidt knofedt og lillemor til det grove
så den hurtig klaret

nå spøg til side

en god ide ville være at skifte de metal plader der er hul i
og få tjekket træspærne for svamp og råd og rep. hvis noget

af med det lofts gulv og evt. et nyt på hvis bærende blæker er ok
men kan ligges når gulv er på plads hvis der skal sættes en støtte
eller to

en god ide er at isolere vægge og loft men kan vente lidt men
smartest nu hvor der er plads

hvis ikke skal du have pudset hullerne i væggene

og gulvet skal være plant
det er lidt svært at se det gulv forløb men hvis der er støbte
fodertrug og lignende over gulvnieveu bankes det ned først
og køres udenfor så du kan begynde at overskue hele
bygningen
værksteds porte laves senere når invendig er på plads
endegavle træ  afhængig af stand skiftes

god fornøjelse
ser frem til at se processen
løbende her på LDS
så vi kan komme med dumsmarte
drillerier undervejs
det skulle jo nøddig bliver kedeligt for dig

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Tak for kommentaren Hr.Høvlebænk

Jeg må igang med at få ryddet gamle ting ud derinde fra, så det hele bliver lidt mere overskueligt.

Er glad for at det ikke ser helt umuligt ud. Mente jeg nemlig heller ikke selv at det var.
det var så lidt
selvom jeg ikke ved så meget
så har jeg da lært at skal kunne
overskue arbejdspladsen uden
støj der ligger og flyder

men når de andre vågner efter
påskefrokosterne kan de sikkert
hjælpe dig bedre end jeg kan
der er nogle rigtige proffer med
som bruger på siden og de er
ikke så tosset at lytte til

og så kan du vise billeder
direkte i din kommentar
det gør det lidt nemmere
for alle

når du er inde i tilføj svar
eller starter ny tråd er der
under det blå vindue en bjælke
der står vedhæftede filer på
når du trykker på den kan du
oploade billeder og bag efter
klikke på detikon der siger
tilføj billede
så får du samme resultat
som i den tråd der hedder
god påske i overhækken

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Så fik jeg det til at virke ordenligt med billederne, så det er lidt mere overskueligt.

 
Hej
Det der, er ikke så ringe endda. Lidt nye gulvbrædder og noget nyt puds. Tag og spær ser ok ud. Bare en spytklat i hænderne og så igang.
Annonce
Det der er da luksus!!
Så skulle du have set det, jeg gik ombord i!!

Bare se at komme igang, men ryd ALT ud, så du kan komme til, uden at skulle gå og flytte på ting og sager, du alligevel til sidst smider ud! (Hvor tror du jeg har den erfaring fra? )

Når du begynder at brække bygningsdele ned, skal du hele tiden lige vurdere på hvilken måde de stabiliserer og/eller bærer. Der er ikke noget ved at få bygningen ned over sig.

Du viser en bjælkeende, der er lappet sammen (bladet sammen, tror jeg det hedder). Der har gutten, der har lavet det, måske været lidt fedtet, men nu ser du jo tegningen på, hvordan det gøres. Spæret burde også lige have en stump, eller i det mindste en forstærkning på siderne.
Jeg har også et sted, hvor jeg måtte reparere en bjælke, som havde fristet en trist tilværelse under en utæt skotrende. Den fik så efterfølgende en tilsvarende høj planke på hver side af den reparerede bjælke, som blev skruet voldsomt fast på siderne. Den bærer nu et badeværelse oven over uden revnedannelser.

I mit værksted var der et tilsvarende sløjt, gammelt gulv. Det fik et 6-15 cm tykt lag ny beton + rionet oven på, og er nu helt jævnt og i vatter.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vil gerne prøve at give et bud på dit punkt 1 & 5.

Punkt 1. Frostsprængninger, pga. mure der suger vand op, kan også forekomme i mure, på den indvendige side af en væg. Din bygning har formentlig ikke været opvarmet.

På nettet har jeg sakset denne beskrivelse, som minder om det jeg gjorde, da jeg reparerede noget lignende på et gammelt hus jeg havde for år tilbage.

Værktøj:
Spand / murerbalje / blandeværktøj
Stiv kost / kalkkost / bred pensel
Spandeske / murerske
Trækbræt til afretning m.v.
Pudsebrædt, mellemstort / lille (ca. A4 / A 5-format)

Materialer:
Mørtel til svumning: Ren cement
Mørtel til udkastning: C-mørtel 100 / 400 - kornstørrelse 0-4 mm
Mørtel til grovpuds: KC-mørtel 20 / 80 / 550 - kornstørrelse 0-2 mm

Udførelse:
1. Forarbejde:
Løstsiddende puds bankes af og reparationsområdet rengøres med stiv kost og vandes herefter grundigt.

2. Svumning:
Cement blandes med vand til en tykflydende konsistens (som f.eks. havregrød) og påføres med kalkkost / bred pensel, så det trænger ind i underlagets porer. (Svumning).
Laget skal være 1-2 mm og skal tørre i ca. 15 min.

3. Udkastning:
C-mørtel blandes med vand til en sejtflydende konsistens (som f. eks. havresuppe) og kastes på med spandeske / murerske.
Laget skal være ca. 2-4 mm tykt og jævnt fordelt, sådan at pudsen har noget at hæfte på.
Efter 20-30 min. afrettes overfladen med pudsebræt og skal herefter tørre i 1-3 dage.

4. Grovpuds:
KC-mørtel blandes med vand til en lind konsistens (som f. eks. havregrød) og kastes på i et lag lidt tykkere end den eksisterende, tilstødende grovpuds.
Efter 15-20 min. afrettes / aftrækkes pudsen med et lige trækbræt, der er lidt længere end reparationens bredde.
Pudsen afrettes / aftrækkes ved af bevæge brædtet i zig zag nedefra og op, idet brættet holdes vandret og i en hældning på ca. 30 grader i forhold til væggen.
På denne måde presses mørtlen ind mod underlaget, og overskydende mørtel vil lægge sig på brættets kant og kan genbruges.
Efter ca. 15 min. færdigpudses overfladen med pudsebrædt, i roterende bevægelser.
Ved større reparationer anvendes først et mellemstort pudsebræt og til slut med et mindre, ved små reparationer anvendes eventuelt kun det lille pudsebrædt. Overfladen skal være plan og med struktur som tilstødende grovpuds.

Punkt 5. Alt efter hvor store huller/utætheder du har i taget, kan det evt. tætnes med forskellige materialer. Se f.eks. dette:
http://www.brommann.dk/product.asp?product=803 

Håber det kan hjælpe dig lidt videre.

P.s. Tro mig, du får brug for et loft... derfor kunne du måske overveje at udskifte dårlige brædder og til sidst, når taget er tætnet helt, lægge gulvplader. F.eks. disse:
http://e-traelasten.dk/?ArticleId=1...4wodqXd6aA
Så har du et plant og nyt loft, hvor du kan placere alle dine "ting & sager"....


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg siger simpelthen tusind tak til alle jer der har svaret. Det har været en stor hjælp. Rart at vide der sidder nogle som er klar til at hjælpe når jeg kommer i tvivl. Det har givet mig mod på at komme igang med projektet.

Jeg vil ud og rydde op nu. Jeg er lidt foto nørd, så der skal nok komme billeder når der er noget nyt at vise.

Ktm: Jeg synes godtnok de så lidt "sjove" ud de lapninger der var lavet, så tror jeg vil forstærke dem lidt.

Jbr: Fin guide til hvordan det kan gøres. Nogle steder er der 5cm dybe huller, kan jeg stadig gøre det på den måde?
Og ja jeg er næsten også sikker på at jeg hurtigt for brug for et loft. Er typen der har det med at gemme mange ting.
Jeg mener godt du kan gøre det, hvor der er lidt større huller... jeg ville bare gøre udkastlaget noget tykkere, ad flere omgange.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Husk at når du reparerer murværk, skal det eksisterende fugtes godt op, så det ikke tørrer for hurtigt ud og aldrig i direkte bagende sol.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også