Privatejet lastbil.

Davs

Jeg har behov for at vide noget om lastbiler ejet af privatmand.

Jeg kører en del enduro/cross/trial i ind og udland. Jeg ønsker at det skal være så rart som muligt at være afsted. Jeg tænkte mig i første omgang at købe en Maxi kassevogn, men de er jo ganske dyre eller også er jeg ikke rigmand. Så tænkte jeg på at købe en lastbil da de er afgiftsfri.Den vil jeg så bygge om til en fin crossbus, men jeg finder hurtigt ud af at svenskerne har set lyset i lang tid med deres endurosport. Der står nemlig rigtig mange fine mere eller mindre færdigombyggede varevogne/lastbiler i det svenske. 
I min verden kan jeg gå 2 veje sådan groft sagt. 
1: Købe en Maxi varevogn 
   a- er mere moderne
   b- kører længere på literen
   c- har mindre plads(man kan feks ikke ligge på tværs)
   d- må max have 3 personer med
   e- er ikke inde i lovgivningen angående indretning af varerum(går ud fra at det er NO-GO                                 
   f- er dyr i indkøb, men billigere i drift.

2: Købe en lastbil(7.5t)
   a- køre ikke langt på literen
   b- ikke smidig i byen og generelt svær at manøvrere med
   c- jeg må have 9 personer med(hvis den er fra før 97 og vejer over 7.5t)
   d- synes noget oftere
   e- må bygge 50% bo-del(inkl førerhuset) og 50% varerum/mc-værksted)
   f- dyr at reparere

Jeg kunne blive ved, men må hellere komme til spørgsmålene.
1: Kan jeg veje en Maxivarevogn op til en lastbil? Vil jeg få pengene igen?
2: Hvis jeg henter en maxivarevogn i evt Sverige og vejer den op får jeg så mine penge igen?

Jeg hælder lidt til Maxivognen, men er lidt i vildrede rent lovmæssigt. Skriv endelig hvis i har nogle forslag løsninger eller bare spørgsmål.

Mikael
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var for mange år siden inde på de samme tanker, men dengang blev alle den slags planer meget brat og brutalt stoppet af Toldvæsenet, ja jeg følte at jeg var nær ved at ryge i spjældet og blive henrettet, blot det at jeg tillod mig at forespørge på noget så inderligt forbudt.
Jeg ville bruge en bus eller rutebil til projektet og ved at nogle er kommet igennem det, på en eller anden sær måde.
Der er ingen tvivl i mit sind om, at du i hvert fald får noget afgift at tumle med.
Jeg ved ikke lige, hvad du mener med en maxivarevogn, men er den på gule plader, må der ikke være nogen form for soveindretning i den. Måske hvis du indretter og registrerer den som camper, kan der være en vej frem, men det koster jo bravt i vægtafgift.
Jeg ville nok gå efter en model med en autocamper og så en stor, lukket trailer på slæb, indrettet som værksted.
Hvis du går efter en lastbil, fandtes der i hvert fald tidligere, noget som man kaldte pony-lastbiler, der var med en total under ca. 10 tons, så man ikke var hæmmet af kørselsforbud i Tyskland om søndagen. Prøv at søge på sådanne.

Den med at manøvrere en sådan bil, er altså ikke noget at hidse sig op over. Jeg har tumlet rundt med en 1982 Mercedes 1619 inde midt i Paris, Düsseldorf, Monaco, helt inde i haven bag ved Casino, Cannes, Nice og andre kryptiske steder, og hvis jeg kan, så kan du vel nok også!!

Spændende projekt!

Med venlig hilsen
ktm

 

ja for slet ikke at snakke om når
jeg tumlede hele vogntog rundt
i de sydlanske byer ved middelhavet

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Ja maxivarevogn er ikke særlig forklarende.
http://www.dba.dk/iveco-daily-50c17-30-2006/id-65209500/

KTM: Jeg er ikke enig. En lastbil har ingen afgift, derfor står den nævnt som; Lastbiler, motorredskaber mv., der ikke er afgifts­pligtige efter lov om afgift af vejbenyttelse. Så jeg skulle pr lov ikke blive ramt af noget som helst afgift ud over vægtafgiften, som er vanvittig ingenting. Det er lige netop smuthullet "pony-biler" som jeg vil benytte mig af med 50-50 bolig og værksted. Iøvrigt er der ingen krav om hvor henne resten af personerne i køretøjet skal være når man kører. Bare de er på en siddeplads i boligen/førerhuset.
Og ja rundt skal man jo nok komme med det skidt.
Jeg er med på, at lastvogne er uden registreringsafgift og næsten ingen vægtafgift eller vejbenyttelsesafg. v/under 12 t, men så snart du begynder med noget, der har med privat personbefordring at gøre, skal du passe morderlig meget på.
Jeg ville undersøge det meget nøje, flere steder, for ikke at få en halv vind ved en der mener at have hørt noget om osv.
Det er altså ikke bare peace of cake
Få det helst på skrift fra rette myndighed.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du har bestemt ret i at man snildt kan komme i alvorlig knibe hvis ikke det undersøges korrekt.

Jeg har undersøgt pr told og skat egen hjemmeforvirring og jeg har haft en snak med Applus. Sjovt nok var det applus der vidste mest. Hestetransportere bliver ikke afgiftet(lastbil)så der vil ikke være nogen overraskelse. Iøvrigt hvis man gerne vil have en super stor campingbil/bus skal man bare erhverve sig et stort kørekort og udnytte reglen. Masser af kr sparet.

Varevognsreglen er jeg enig i at det er lidt fyfy. Derfor ville det også være nemmest med en lastbil, men derfra er jeg lidt på bar bund.
Annonce
Jeg føler mig ikke overbevist om, at du fuldt og helt åbenlyst har fortalt, at du agter at indrette din lastbil til personbefordring.
Hvis tolderne accepterer det, er der sket betragtelige ændringer siden jeg rodede med det samme.

Men er reglerne lempet, er der da ingen tvivl om, at det må være en ponybil, der er vejen frem. De har jo i reglen allerede sovekabine til nogen gange 2 mand. Så meget brændstof bruger den da heller ikke. En kassevogn er heller ikke nogen økonomiræcer og slet ikke med en trailer efter.

Hvis du forfølger tanken med en høj lang kassevogn, kunne du jo spænde en campingvogn efter. Så har du dine sovepladser på lovlig vis og så pladsen inde i kassen til transport og værksted.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej jeg har ikke sagt at den skulle bruges til persontransport, men jeg som fik af vide at en pre´97 lastbil med en egen vægt over 7.5ton måtte have i alt 9 pax ombord. Dette er fortalt af Applus som selv var igennem lovteksten angående syn af hestetransporter, da mit spørgsmål skabte en del forvirring.

Citat C. Dyrmose:
Skrevet af Charlotte Dyremose, onsdag 7. september 2005
Skatteministeriet har tidligere slået sig i tøjret, men nu lempes reglerne for beboelse i transportvogne takket være en påholdende og ihærdig indsats fra den konservative skatteordfører Charlotte Dyremose.



Lastbiler over fire tons vil i fremtiden helt lovligt kunne indrettes med sovepladser, lys og køkken, uden der skal betales afgift af bilen. Eneste betingelse bliver, at lastbilen fortsat er indrettet til godstransport af heste eller motorcykler.

”Jeg har presset på i et stykke tid for at få embedsmændene i skatteministeriet til at lempe reglerne. For lang tid siden fik jeg ministerens opbakning, men det er først nu, at man i forbindelse med en større ændring af loven, får de nye og lempeligere regler skrevet ind,” fortæller den konservative skatteordfører Charlotte Dyremose, der selv er hesteejer og kender til problemerne med den restriktive danske afgiftslovgivning for landets hesteejere.

”Mange har følt sig pressede til at foretage krumspring for at omgå den urimelige afgiftslovgivning. Nu kan man lette samvittigheden og uden risiko for straf og bøde overnatte i transportvognen. Det synes jeg er en ganske rimelig ordning,” siger Charlotte Dyremose.



Ingen har indtil nu haft råd til at indrette sig med beboelse og hest i lastbiler, da registreringsafgiften for sådan et køretøj er lige så høj som for almindelige personbiler. De nye regler giver mulighed for et kvalitetsløft i transportvognene til gavn for mange garvede stævneryttere, der ønsker at kombinere hestetransport og stævnebeboelse i en lastbil.



”Man vil jo gerne gøre det behageligt for både hesten og en selv. Nu bliver der mulighed for mere komfort til både hest og rytter. Det er jeg glad for,” siger Charlotte Dyremose.

Citat slut.

Dog står der så ikke noget om eksakt rumopdeling, men den var til stede hos Synshallerne.
Så er der kommet nye regler!
Var de regler gældende, da det var aktuelt for mig, ville jeg helt klart have gået efter at bruge dem ifm en lastbil, dog ikke større end at den går under 12 tons og dermed ikke vejbenyttelsesafgift. og helst i ponystørrelsen. Der husker jeg ikke længere grænsen.
Jeg er helt sikker på at du ikke bare lige kan opveje en varevogn til over 4 tons uden videre, hvis ikke den samme vogn allerede findes i en sådan udgave med samme aksler, fjedre osv osv og så skal du hen og have installeret fartskriver m.m., hvilket ikke er helt omkostningsfrit.
Som vi alle ved, er man tilbøjelig til at slæbe mangt og meget med sig + de 9 personer vejer også et eller andet, så der kommer også noget ind i billedet med last, hvor en egentlig lastvogn igen kommer ind i billedet. Læssebagsmæk, værktøj mm vejer alt sammen.
Du skal så lige være opmærksom på, at forsikringsselskaberne tager sig rigeligt betalt for at forsikre en decideret lastvogn også med kun ansvar.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja jeg var også ræd for at "omregistrere" en stor varevogn nok ikke lige er metoden. Også ret ligegyldigt hvis der allerede står en klargjort maskineandetsteds.
Forsikring mangler jeg svar fra endnu. Det kan jo hurtigt blive en stopklods.

Lækker debat, takker.
må jeg komme med et dum spørsmål.

kan i ikke få fat på en lovbog som byggevejledning. :-)

loven den er lidt kringlet næsten hvad som helst.!

nu er der gang i diskosionen om "køretøjet" med indtern "bremser"(motorbrems)
alla segway.!
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis