Isolering af garage

Hej til alle.

Jeg har en rigtig fin garage på ca 50m2 væggene er dobbelt mur, 7cm hulrum lecasten  indermur, taget er blikplader på gitterspær, gulvet uisoleret beton. Denne garage vil jeg isolere så jeg kan ha lidt varme på om vinteren. Det er ikke meningen at der skal være varme på hele døgnet men bare så jeg kan fyre lidt op når jeg har lyst til at være derude. Som det er nu laver jeg ikke ret meget derude om vinteren. Mit spørgsmål er nu Hvor meget isolering er det rentabelt at putte i projektet? Kan man f.eks. bare lukke hulmuren for oven og nøjes med den isolering som luftspalten giver og er 150mm i loftet nok?
Der er tidligere nogen der har været inde på hvor meget et uisoleret gul vil bidrage til varmen når man er nede omkring 0-punktet. Er der et bud på det, set i forhold til isoleringstykkelsen. Når jeg nu har et fritliggende bliktag  var det min tanke at lave noget ala det her http://www.solarmagic.dk/?gclid=CPq...3godnjUDkg inden jeg isolere taget.
Jeg ser frem til Jeres kommentarer.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis det kun er for at holde det frostfri og varme på en gang imellem , er det fint med 150 mm i loftet , væggene er det ikke nødvendigt , dog vil det være en fordel hvis du hælder lidt flaminggranulat i den nedreste halve meter , da kulden kommer ind fra bunden
det mest optimale vil selvfølgelig være at fuldisolere det , og hvis du skal have varme på i længere tid hver vinter kan det godt betale sig
den indstalation du linker til er spild af pænge , du får intet ud af den , langt bedre vil det være at give lidt mere og få en varmepumpe , den kan du få meget glæde af i garagen
Hej bredker.

Tak for svaret. Jeg har regnet på at det vil koste på den gode side af 3000 og fylde hulmuren op med lecakugler og har svært ved at bedømme om det er prisen værd set i forhold til at pengene er små lige nu og den forskel det vil gøre. Med hensyn til den konstruktion jeg linker til så var det ikke tanken at købe tingen, men bruge bliktaget som en slags øldåseluftsolfanger ved at lave et hulrum lige under taget hvorfra man så kan suge luft når solen varmer taget op. Det vil ikke koste mange penge og så kan jeg jo altid se om det er værd at bekoste noget styring på det.derudover har jeg også tænkt på luft-luft varmepumpe  eller en olieovn  /www.refleks-olieovne.dk/ (hvorfor skifter den skrift), men jeg har ikke besluttet mig endnu. det vigtigste er at få isoleret.

Mange hilsner Kovas


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
problemet er bare at i den periode du har behov for at få den varme , er der ikke noget at hente

Du skal ikke isolere med leca i hulmuren - brug flamingokugler som foreslået ovenfor.


Ole
Hejsa
Tak for svarene.
bredker det du siger gælder vel al luftsolvarme. Der er for tiden rigtig mange indlæg om øldåsesolfangere og jeg vil tro at de vel mest bidrager til at holde lokalet tørt. Er det din opfattelse at metaltaget varmes så lidt op ved solskin om vinteren at man ikke vil kunne suge noget varme fra en luftspalte på 35mm under taget?
orc.ved du hvor man køber flamingo kugler? hvorfor fraråder du leca de falder da i det mindste ikke sammen og de vil let kunne hældes direkte ned i hulmuren, uden en masse postyr. det kan flamingo selvfølgelig også, men de er noget mere ustyrlige.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
ja , jeg mener at du i den periode du har behov for lidt varme , ikke for det mindste ud af solenergien fra taget mdmindre du sætter en fordamper på , men det bliver ret omstændigt at lave
leca isolere rimeligt , men flaminge isolere dobbelt så godt , og render nemmere ud i alle kroge , og de koster ikke meget mere end leca , og de falder ikke sammen
Jeps - bredker nævner det: flamingo isolerer mere end dobbelt så godt som Leca (der faktisk ikke isolerer så meget som folk tror) og så er flamingo endda lidt billigere. Søg på "polystyren kugler" eller spørg efter dem i dit byggemarked. Der er også en link her, som var den første tilfældige link jeg fandt ved en søgning:
http://www.net2traelast.dk/pi/Polys...5_115.aspx
Mvh Ole

Ole
Hej orc og bredker.

orc: jeg havde googlet på flamengo og mest fået links til tråde herinde at google handler også meget om at spørge om det rigtige. Havde ikke tænkt på polystyren. Jeg kan godt se at med den pris er det jo værd at overveje at fylde hulmuren op med kugler.
Bredker: Du har nok ret i at det ikke er besværet værd at lave en solarmagic efterligning. Du anbefaler en varmepumpe til opvarmning. Er det noget du har erfaring med? Jeg sad nemlig og kiggede lidt på nettet og fandt dette her hos Saunier Duval:
 "Hvis du ikke påtænker at anvende enheden et par dage: Tænd for ventilatoren i 3-4 timer for at tørre den
indvendige side af enheden; Stop enheden, tag den magnetotermiske afbryder ud; rengør luftfiltrene; og tag
batterierne ud af fjernbetjeningen.
Før du tænder enheden igen, skal du kontrollere følgende: at luftfiltrene er installeret, at luftindtag og -
udsugning ikke er blokerede, at der er batterier i fjernbetjeningen, og at differentialafbryderen er tilsluttet.
Hvis dette er generet så er det jo ikke noget at ha til opvarmning af en garage.Det ser hellerikke ud til at man kan stille den til feks 10grader. Er der nogen der kan bare holde det frostfrit? og så skrues op når man er derude.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Mht. luftsolfanger så skal du bygge den selv for at det er tæt på at være rentabelt - til prisen af Solarmagic eller Solarventi's produkter kan du holde en lille loftsblæser igang i rigtig mange år! Varmepumper larmer og er relativt dyre i anskaffelse og installation.

Jeg har selv et par hjemmebyggede luftsolfangere til min garage/værksted og pool-bygning - om vinteren er der mest tale om en ventilationsløsning, men i det tidlige forår og sene efterår giver de da nok til at jeg ikke behøves andre varmekilder.

Omkring garagen er du nødt til at isolere og især tætne den så godt du kan komme til - ellers vil varmen bare sive for hurtigt ud og din varmekilde bliver dyr mm du har lyst til at have en brændeovn derude - husk iøvrigt at få ventileret tagkonstruktionen ordenligt da dit ståltag genererer en hel del kondens.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH.
Tak for responsen. Nu har det aldrig været min tanke at købe noget fra "solarmagic" men bare efterligne deres ide.Som jeg ser det er spørgsmålet om solen kan opvarme taget nok til at der vil kunne flyttes noget varmere luft fra en luftspalte mellem et undertag og blik pladerne.Det var min tanke at opsætte huntonitplader under lægterne i solsiden og så på en el anden måde samle det så luften kan blæses ned i garagen. derefter isoleres der. Så skal det gøres så er det nu hvor der frit op til undersiden af taget. Med hensyn til varmepumpe er spørgsmålet om man dels kan få en der kan tåle og være slukket hele sommeren og også tit om vinteren og dels om den kan køre ned til 10grader eller deromkring og fungere når der er -10 grader udenfor. Den jeg tilfældigt så og henviser til ovenfor kan ikke leve op til mine krav. Er der nogen som kan? eller kræver jeg for meget?
Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis