Grundvand under kældergulv

Hej
Jeg er ved at lave nyt gulv i vores vaskerum i kælderen. Vi har fået drænet rundt om huset for 2 år siden og kælderen er fint tør. Drænet ligger lige under færdigt gulvniveau. Mit problem ligger i at når jeg har gravet ud for at få 300mm isolering under det nye gulv med gulvvarme, har jeg et vandspejl på 1-2cm.
Hvad gør jeg? Jeg kan vel ikke ligge isolering oven på vandet og dermed lave et "flydende" gulv? Eller skal jeg fylde nogle cm nødder/sten på af en slags og nøjes med 250mm isolering, for at isoleringen har et tørt underlag?
Er der mon nogen der har et godt råd eller har prøvet noget tilsvarende?

Mvh. Martin
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg ville vælge mindre isolering, så der bliver plads til et lag ral, eller andet kabilarbrydende lag (leca), som samtidig tillader vandet at komme ud til drænet.

200 mm isolering i kældergulvet, ville være fint, og næppe mærkbart i forhold til 300 mm.
Der er jo naturlig jordvarme i denne dybde, vægene er vel næppe isoleret så meget...

mvh jens
Enig med Jens.
Du kunne måske yderligere arrangere dig med en pumpebrønd i gulvet, så du ved højvande, kunne pumpe vandet væk.
Jeg ser for mig, at gulvet måske ligefrem kan løfte sig ved vandtrykket neden fra??
Jeg har set et garagegulv med smøregrav komme op pga regnvand. Det var en del besværligt at få bilen ud efterfølgende. Han har nu installeret grundvandspumpe..

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarene.
Som Je__ns skriver, så fandt jeg også ud af at der kun er krav om 200mm isolering i kældergulv med varme. Jeg troede at der som ved normalt terrændæk skulle være 300mm. Nu behøver jeg heller ikke følge bygningsreglementet når der bare er tale om renovering i så lille grad i mit hus fra 1930, men det skader jo ikke :o)
Men det løste sig selv, for med 200mm isolering kunne jeg nemt lave en god tør bund for isoleringen.

Mvh. Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis