Redde 'dumme' medsejlere...

For et par år siden lå vi nede i Rødvig Havn nogle dage (beskrevet andetsteds).

Vi har lige fundet den gode plads, lagt Bente-pigen forsvarligt fast og er gået op på havne-caféen og har bestilt en Pizza, som vi sidder og venter på.

Så kommer Falck, sætter båd i vandet, kæmpe redningsaktion, for hvad, spørger vi os selv.

I kan muligvis huske historien: En båd skal sælges, motoren skal lige tjekkes, så ejeren stiller en reservedunk benzin med slangen nede i. Bugten er i sprælsk humør (grunden til at vi søgte havn), så dunken med benzin vælter ned i motoren, kæmpe brag, og båden, som ikke er forsikret, forvandles til vrag på sekunder.

Så sidder vi og tænker pokkers, satans og fordømt at vi ikke var på vandet lige der, specielt fordi vi som nogle af de få kunne gå ind på så lavt vand, som hun lå i.

Havde vi været ude, ville det have været svært at se rumpen af Bente II for bare diesel-røg.

Godt nok var det, han lavede, himmelråbende åndssvagt, men det er stadig en med-sejler, så naturligvis ville vi komme ham til undsætning. Og vi håber, andre tænker på samme måde.

Vi har alle været nogle lusede amatører, lavet vores skæverter til søs, men den dag, lokummet virkelig brænder, hjælper vi alle hinanden, uanset hvad

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vel talt albino

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Det kunne man have ønsket sig...

Jeg begik for et par år siden den fejl, at jeg for at undgå en vending gik helt tæt indenom østkosten ved "Dynen" i Limfjorden ud for Egholm. Jeg havde bildt mig selv ind, at der selvfølgelig var vand nok, vis bare jeg holdt mig op af kosten. Det var der ikke og jeg måtte med røde kinder forsøge at lokke nogen til at give et "træk". Mere end 30 både passerede mig trods fægten med arme og tovender. Først da en pensioneret fisker kom forbi på vejen hjem fra Livø, fik jeg hjælp. Han fik min forfortøjning over og trak mig 90 grader rundt og ud i sejlrende igen. Det tog mindre end 3 minutter og kostede kun en meget dybtfølt tak. Efterfølgende var jeg rystet over, at andre sejlere i den grad ignorerede en.
Det er desværre tendensen i samfundet i dag, hver Mand / Kvinde må klare sig selv. Og det er uanset om det er på vandet eller på Landjorden.
Der var en gang hvor det var en selvfølge at vi hjalp hinanden, Sådan er det desværre ikke mere.
Hej Albino

Det vil være meget belysende , hvis du vil dosere lidt fra "alle de skæverter" du lavede "da Du var en luset amatør". Øs!

Jeg for mit vedkommende har kun lavet en fejl (ja, da jeg var amatør) jeg troede, at jeg havde lavet en fejl, og det havde jeg ikke alligevel. Så det!

Skal nok lave en liste, der er såmænd rigeligt at tage af

Annonce
- Det ene år, båden skal op, når vi lige at bakke ud fra pladsen, så vil båden hverken i frem eller bak. Ender med at ligge og plaske ude midt i havnebassinet, fordi vinden tager båden. Lige inden vi går i pælene, får vi hende endelig i gear.

- 'Glemmer' at tjekke impeller, så motoren er tæt på at smelte ned. Må ringe til SOK og bede om at blive slæbt ind. Kostede os 1000 kr. i slæbehjælp, 3000 til en ny udstødning og 1000 kroner til is til junior de 3 dage, vi lå over.

- Ind til Nyord havn med vind og bølger lige bagfra. Indsejlingen er så smal, at vi må give fuld gas for at ramme hullet. Inde i havnen prøver vi at lave en håndbremsevending, det er der ikke plads til. Knas, og nogle mindre pæne ord fra ham, der lå i bunden af havnen

- Forsøger at lægge til mellem pæle i modvind. Vinden tager båden, og pludselig ligger vi på tværs og kan hverken manøvrere eller få en line i land.

- Dårlig kommunikation, tror ikke agterfortøjningen er på plads, bakker for at komme tilbage til pælen og får naturligvis fortøjningen i skruen

Så ork, vi har skam også lavet vores skæverter

Tak Jeres herrer og skabere for at jeg ikke er sejler!!

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis