granitskærver i indkørsel

Måske nogle kloge hoveder kan svare på dette tænkte eksempel:

Hvad vil der ske, hvis jeg i min eksisterende indkørsel fjerner eksisterende belægningssten der ligger i jord og har gjort det i 44 år og smider f.eks. 5-10 cm granitskærver på.
Alle steder står der, at underlaget er vigtigt, men jeg tænker, at hvis bare jeg har skærver nok til at fylde i vognspor, hvilke problemer kan jeg så få? Vil ukrudtsproblemerne være større (kunne evt.bare lægge en dug ud direkte på jorden.) Det er jo et noget andet arbejde eftersom min indkørsel er lang og da der ikke er gravet jord væk.
Er godt klar over, at den "rigtige" måde at gøre det på er jord væk, grus på, stampe osv.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er jo at muldjord i fugtig /våd tilstand er som en svamp, hvor du hurtigt vil "mase" skærverne ned i jorden og så kan du fylde et nyt lag skærver på. Mulden holder på fugt / vand meget længere end stabil grus gør, så selvom du måske ville rive hele indkørselen en gang om ugen ville der ikke gå længe før du skal have et nyt lag skærver på. Og sådan kan du så fortsætte de næste 10 år. Så måske du bare skulle kaste skærverne oven på belægnings stenene !

V.h.  Håndværkeren
Hvad nu hvis der var dug under skærverne. Så kan de vel ikke mases ned i jorden?

De første 50 m af indkørslen er der kun belægningssten i hjulsporene og græs på hver side og i midten. Jeg har faktisk overvejet muligheden for at lade belægningsstenene ligge, fjerne græsset imellem og på hver side, lægge dug på jorden og så smide skærverne på også oven på belægningsstenene. Belastningen vil kun være i hjulsporene som pga. bredden kun kan være et sted. Jeg har såmænd nok plads i højden, så hvis ellers dugen ikke brister under skærverne, så bliver de vel ikke trykket ned, eller?

Jeg ved jo stadig godt at det ikke er den gængse måde at gøre tingene på, men hvis jeg kan finde en løsning der er holdbar og som ikke kræver bortkørsel af 200 m2 x 30 cm jord karakteriseret som forurenet fordi det er i byzone samt tilførsel og vibrering af ligeså meget grus, så kan der være en mindre formue at spare.
Jeg gider jo bare ikke give mig i kast med noget, som på forhånd er urealistisk at få et holdbart resultat ud af.
Du giver jo sådan set selv svaret, så gør det rigtigt første gang.
Du ved det siges: Køb billigt og græd mange gange, køb kvalitet og græd en gang.
Ved godt det er lidt sent men skriver alligevel hva jeg selv gjorde for 3 år siden.
Vores indkørsel havde været brugt de sidste 50 år og var en lang græsplæne med 2 rækker kørefliser. Så jeg fik en gravemaskine ud og fik de øverste 15 cm. jord gravet af og har derefter lagt 10 - 12 tons granit skærver oven på, ca. et lag på 10 cm. Jeg har aldrig revet indkørslen og har først nu rimelig spor efter bilen så der skal lige et ton eller 2 på igen. Men ingen muldjord eller noget der titter frem og har ikke haft noget ukrudt der skulle op.
Desuden har jeg haft lastbiler på dem uden knækkede "sten"

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er aldrig for sent - det kunne jo være at andre fik glæde af det - og i øvrigt er jeg langt fra gået i gang med projektet endnu. Det kan være der går et år afhængig hvilken løsning jeg vælger....

Men det er absolut en interessant løsning du har valgt fordi mit setup er mere eller mindre identisk. Ifølge Håndværkeren skulle du jo rive en gang om ugen og døje med sten der bliver trykket ned i jorden, men det lader ikke til at være et stort problem selv om det teoretisk burde være det. Hmmm.

Annonce

Hej

Jeg har selv granit i min indkørsel, da havde den lagt i 15 år, med alm ral, som jeg fjernede.

Jeg har omkring et lag på 6 cm skærver, dog popper der lidt sten op i ny og næ.

Det skulle være godt, at starte med et lag stenmel, har jeg ladet mig fortælle, så ligger skærverne mere stabilt, og der er på det nærmeste lukket af i bunden...
mvh jens

Nej det har absolut ikke været et stort problem for os med at der kom diverse ting op igennem. Men vi har jo også et tykt lag på så måske derfor. Og lige en sidste ting. Hvis du skal have så mange så glem alt om at købe ved Silvan i big bags og sådan noget. Alt alt for dyrt. Find en vognmand og få det leveret

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Den bedste løsning på ovenstående er følgende:

Først udlægges et lag sand, dernæst et lag stabilgrus og til sidst et lag stenmel som har samme farve som de ønskede granitskærver. Dette er den helt rigtige måde at udlægge granitskærver på. Du kan også spare lidt på lagets tykkelse af granitskærver da din bund har samme farve som granitskærverne. Dernæst er stenmel meget ukrudtshæmmende og derved et super produkt.

Ellers kig ind på http://www.slettet  (Slettet af adm.) og se på produkter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis