Dør kontakt til tænding af lys udenfor

Hej havde en tanke om at få monteret en form for dørkontakt på min have låge og porten til indkørslen som så gik videre til en lys styrke måler evt en bevægelses sensor de plejer at have sådan en indbygget.   Tanken var at nå man åbnede havelåge eller port så tænder udendørs belysningen hvis lys sensor tillader det altså hvis det er mørkt nok  . . nogen der ved hvad det kan købes kontakter skal jo kunne tåle alt slags vejr.   ( Og ja det bliver min kammi som er el mand der skal montere det har bare lovet ham selv at skaffe tingene grundet strees han bygger hus
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange løsninger på den opgave, men her er et muligt bud.

www.greenline.dk har endestopskontakter varenr. 5224420102. Disse kan sagtens monteres på låger og porte, og kobles sammen med et skumringsrelæ med varenr. 3424008928. Eneste ulempe er hvis du benytter lavenergipærer, da disse som regel lige skal bruge et par minutter på at opnå fuld lysstyrke.

Go' fornøjelse :-)


Skrevet af Elfreak på 03 apr 2010 21:35
Der er mange løsninger på den opgave, men her er et muligt bud.

www.greenline.dk har endestopskontakter varenr. 5224420102. Disse kan sagtens monteres på låger og porte, og kobles sammen med et skumringsrelæ med varenr. 3424008928. Eneste ulempe er hvis du benytter lavenergipærer, da disse som regel lige skal bruge et par minutter på at opnå fuld lysstyrke.

Go' fornøjelse :-)



Enig, men så snart lågen/porten lukker slukker lyset :-))

Så du køber lige en trappeautomat også ..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Dooo den havde jeg ikke lige tænkt på . Hva er en trappeautomat
Hov.. det havde jeg sq da heller ikke spekuleret over :-) En trappeautomat er en lille timer hvor du indstiller hvor lang tid lyset skal brænde efter port/låge kontakten har været aktiveret. kan forøvrigt også købes ved feks. greenline eller anden forhandler af el materiel.
Skrevet af Mr Maggo på 03 apr 2010 22:48
Dooo den havde jeg ikke lige tænkt på . Hva er en trappeautomat


He he

En trappeautomat er et tidsrelæ, som du måske kender fra en trappeopgang, hvor man trykker på en kontakt ved dørene og så er der lys i X antal minutter..

Så den rigtige løsning er et skumringsrelæ på allerførst, ledningen derfra til kontaktsættet på trappeautomaten og videre til lampen..
Kontakten på lågen bruger du så blot til at aktivere trappeautomaten..

Er det til at forstå ? .. ellers siger du til, så må jeg prøve at tegne et diagram

Trappeautomaten finder du også hos Greenline, varenummer 7120


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
Undskyld .. jeg er ikke elektrikker, men kan ikke lade være at tænke, hvorfor du ikke bare sætter en sensor på den anden side af lågen... så spare du da alt det bøvl..!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Jeg kan kun tilslutte mig Lopus' forslag - der er vel ingen grund til at gøre tingene mere besværlige end højst nødvendigt.
Jeg tænker at hvis det var så enkelt, så havde man nok ikke spurgt efter den løsning ? eller hvad ?

Der findes jo det scenarie at man ikke ønsket lyset tænder hver gang nogen bare går forbi havelågen, men kun når man åbner den, og på samme måde i indkørslen med porten..

Men hvad siger opretteren af tråden ?

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Lige præcis kamb gider ikke side i stuen og se lyset tænde og slukke i hele indkørsel osv. fordi nogen går forbi, eller en hund ræv eller hvad der nu rende rundt om natte skal aktivere den . Her ved jeg at hvis lyset tænde så er det fordi der er nogen der åbne havelågen Ganske enkelt derfor. Kan man bruge spare pære på sådan en opsætning - Eller vil man have problem med man er nået ind inden pærene er varmet nok op hehe
Jamen hvis det ikke må være alt for enkelt så er løsningen vel at sætte en endestopkontakt på havelågen (alternativt en lysbom?); denne skal fortrådes til et relæ med forsinket frafald så lyset ikke slukker i samme sekund lågen lukker. Dette skal igen styres af en lux-måler så lyset kun tænder såfremt det er mørkt.

... men jeg vil nu stadig mene at en sensor placeret og indstillet korrekt kan løfte opgaven uden at hunde, ræve eller fodgængere får lyset til at tænde.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis