Fugt/Råd i Pudsloft - What to do!

Hej Forum, Vi har købt et rækkehus (håndværkertilbud) fra 50'erne. Taget har det ikke godt, og man har valgt at overstryge taget for at stoppe utætheder. Det er tilsyneladende ikke lykkedes!!! Da jeg var ved at fjerne løst maling fra loftet i badeværelset i stueetagen, kunne jeg konstaterer at pudset var fugtigt der hvor der var revner i malingen/pudsen (Se billede). Jeg valgte at se hvad det var oppe under pudsen, og som forventet var der nogle meget fugtige loftsbrædder (se billede). Der hvor træet er mørkt er træet helt vådt og opløst, de andre steder virker det til at være ok. Et mindre område af den lægte som loftsbrædderne er sømmet fast i, er også meget fugtig, men jeg kan kun stikke en skruetrækker ca 0,5 cm ind i den, dvs. der møder jeg modstand af endnu ikke nedbrudt træ! Det lugtede nærmest af fugtig skovbund da jeg fjernede pudslaget!! Jeg formoder at det er en utæthed fra taget (som skal skiftes!), som har givet denne op-fugtning af loftsbrædrene. Da fugten ikke har kunne komme hurtigt nok igennem puds/malingslaget, ser det sådan ud i dag. Jeg antager at kilden til denne skade fjernes når taget bliver skiftet! Hvad gør en rigtig LDS'er nu? 1) Skal jeg ringe til en svampe/råd ekspert? 2) Skal jeg nedskære de fugtige/møre dele af brædderne/lægter, og herefter erstatte dem? Er der en bestemt antisvamp/råd behandling jeg skal give den omkringliggende trækonstruktion inden jeg lukker loftet til igen? Håber at der er noget som har været i en ligende situation som vil dele deres erfaringer ;-) mvh. SHAQ
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kanværenoget nedefrakommende fugt når du siger badeværelse
tjeck det træ ovenfor om du kan se der har været vand
og jo det skal skifrtes det der ikke har det godt så det bliver lidt
mere end du regnede med i første omgang

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Tak for dit svar! Jeg er helt sikker på at det fugt, som har ødelagt loftsbrædderne kommer fra et utæt tag, Men du har ret, det kan være svært at vurdere hvormeget af det omkring liggende træ som har taget skade! Hmm! /SHAQ
Du skal starte med at lave det tag!! så du ikke får fugt ind mere. hvad ligger der på nu? efter du har udbedret taget skal du fjerne alt råddent træ. montere noget nyt og sætte et nyt gipsloft op. se efter om spærene har taget skade.hvis de har skal det også laves. hvis jeg var dig vil jeg skifte det tag omgående! måske er der flere steder det er utæt. uden du ved det.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Hej Morten, Tak for dit svar! Det lyder som en logisk fremgangsmåde! Hvad med antisvamp/råd behandling, hvad skal jeg bruge det? Jeg vil meget gerne have skiftet taget hurtigst muligt, jeg mangler bare det rette firma til den rigtige pris! http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/156555/afv/topic Jeg har fået et tilbud på 175.000 DKK for ca. 100 kvm tegltag med 2 velux vinduer. Er det bare mig eller er det lige i overkanten? Jeg ved naboer fik nyt tegl tag, isolering, indrettet 2. salen, trappe og hul til 2. sal, samt 4 velux vinduer for 210.000 DKK. (Firmaet eksisterer desværre ikke længere) /SHAQ
Ja, den pris er lige i overkanten hvis det kun er 100m2 tag, burde du kunne få det lavet noget billigere.
Regn med ca. 120.000,- incl. stillads og tagrender

Din nabo tilbud var dog ekstremt lavt, der er nok en grund til at firmaet ikke eksistere mere, de havde simpelthen ikke overskud til at klarer en død periode med de priser....
Annonce
Tja det kan godt være, jeg kunne da også se det pågældende firma havde nogle sager i ankenævnet!

Er det ikke et job for Koluda Byg og skifte mit tag;-) elle I opererer måske ikke i det københavnske?

/SHAQ
Jo da, vi kører faktisk lige pt. helt ind til Helsingør for at skifte tag derinde.

Og kommer til at arbejde i Gentofte og Hellerup de næste par måneder.

Så det kan vi sagtens klare for dig også hvis det er...
Skrevet af SHAQ på 03 apr 2010 23:02
Tja det kan godt være, jeg kunne da også se det pågældende firma havde nogle sager i ankenævnet!

/SHAQ

Var også lidt gas...

Men der er sikkert flere årsager til det, specielt hvis de havde mange sager i ankenævnet også, men for lave priser kunne jo være årsagen til mindre godt udført arbejde.

Er du lidt handy kan du jo selv lægge taget, med lidt support fra en tømrer. du kunne jo tale med Koluda om det. ved ikke om han gør sig i sådan noget. der er mange penge at spare ved at gøre det selv. og hvis du ikke udbedrer skaderne nu kommer du måske til at skal af med flere penge senere til andre skader.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Skrevet af msms på 04 apr 2010 08:49
Er du lidt handy kan du jo selv lægge taget, med lidt support fra en tømrer. du kunne jo tale med Koluda om det. ved ikke om han gør sig i sådan noget.

Morten
Jo da, tilbyder også rådgivning til både GDS eller større byggeprojekter..

Også kan han da evt. hente lidt inspiration i den næste udgave af Gør det selv bladet, som bla. indholder en artikel om tagarbejde, som skulle være lavet en en særdeles god kilde...... he he

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også