12,5 hk motor ryger hvidt

Hej, jeg har en 12,5 hk b og s motor, som ryger hvidt når man starter den og den har stået en dag og det forsætter så et min. og så holder det op.  Men så når man belaster den så kommer der også en lille røg sky.
Går ud fra at det er fordi den brænder olie af..Så kan det ikke være stempelringen der er slidte? og der så siver olie op til topstykket når den holder stille? eller er der andet der kan være galt?

mvh jonathan

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er det galt at du har for meget olie i krumtaphuset, der må være en form for målepind på din motor, når motoren har været igang skal olien stå lige under minimums stregen. Men det er bedst at måle på en kold motor.
Og der skal den så stå lige til øverste mærke.

V.h.  Håndværkeren
det er ikke det, der er galt desværre. olien står lige midt imellem de to streger.

mvh jonathan

hvis det er hvid røg , er det vand , det er sikkert bare lidt kondensvand , især når det kun vare så kort tid
det er meget normalt der kommer en lille røgsky lige når du belaster den , da vil den jo tage en del ekstra benzin ind , og de små motore er ikke helt så gode til at regulere tilbage hurtigt nok , så røgen kommer pga at den i et kort øjeblik får for meget benzin
så hvis den ellers går fint og tændrør ser pæne ud er der ingen grund til bekymring
jeg tro ikke det er vand den brænder af, da den bruger en del olie. Og røgen lugter også, tændrøret er sort. Så det må jo næsten være olie. Kan det ikke kun være stempelringe der er slidte, eller er der andre måder det kan komme op stemplet. Kan filme det hvis det er.

mvh jonathan

så prøv lige at se godt efter , så er røgen ikke hvid , men mere blåsort
så enten stempelringe eller en toppakning
Annonce
det kan godt være jeg spøgere dumt, men hvordan kan det være at en defekt toppakning kan gøre så den ryger?
Håber der nogle der vil forklare det.

mvh jonathan

er der en lille revne i pakningen ved en oliekanal kommer der olie ind til stempel , dog sjældent den går lige der , men kan forekomme

Hvor gammel er motoren ?

den er fra 2001. Jeg har pillet topstykket af og det var tydeligt at der var stempelringen der var slidte, der lå en del olie der.
Så nu har jeg bestilt nye stempelringe. Også håbe på at det var det.

Tak for hjælpen.

mvh jonathan

Hej
Det er ret vigtigt, at du bruger noget sae 30 olie.

En b&s motor er jo en simpel konstruktion, og det dur ikke med multigrade olie, som eks. 5w-40, så bruger den olie.
Det har jeg selv erfaret, efter at have skiftet til b&s egen olie, ingen problemer...

mvh jens
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis