tænd/sluk ur på oilefyr

Hej med jer.

Kan man sætte et ur på sit oilefyr her om sommeren, når det kun skal lave varmt vand. Så skal det jo ikke køre hele tiden. man hvad nu vis det køre når strøme slukker på uret, sker der noget ved det ?

Claus
Hej med jer. Kan man sætte et ur på sit oilefyr... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej . det kan være en rigtig god ide at sætte et døgnur til cirkulations pumpen . jeg har selv gjort det .
jeg satte pumpen til at køre i en ½ time og stå stille i 1 time hele døgnet , det virker fint på et gammelt anlæg , og prøv at sætte din kedeltermostat lidt ned til ca 55 grader så burde du ikke have problemer med det.
Sidder lige og læser gamle tråde - ved ikke om denne er helt død, men vi har en gammel Danfosstermostat på kedlen og den lukker vel strømtilførelsen, når den ønskede temperatur er opnået - i princippet vel det samme som sker, når man slukker for strømmen på kontakten. Derfor kan jeg ikke se, der skulle være problemer i at at sætte en timer på.
 
Da vi tilligere havde en ups-pumpe prøvede vi at slukke den i sommerhalvåret - det gik fint med naturlig cirkulation, men hvis fyret havde været slukket og man ønskede varmt brugsvand hurtigt, skulle cirkulationspumpen tændes.
hej når termostaten slukker for oliefyert så køre cirkulations pumpen stadig og trækker varme ud af kedlen og måske også af VVB.
hvis du derimod slukker for pumpen så trækker du ikke varme ud af kedel/vvb og der bliver længere imellem at termostaten kalder på varme og du spare på olien ,
bemærk at det kun er cirkulations pumpen der afbrydes af uret , ikke termostaten/oliefyret
hilsen kjeld
Jeg er med - var vist lidt upræcis.
Jeg skrev kun om fyret - i forhold til spørgsmålet om der sker noget, hvis man slukker for dette.
Hvis tanken er at spare olie, når der kun skal opvarmes brugsvand er der jo kun grund til at lade pumpen køre, når fyret kører - alternativt nøjes med naturlig cirkulation
Hej.
 Jeg forudsætter at det er en kappevandvarmer.Lad os sige at familien har tømt beholderen om morgenen. Så starter fyret og kører ca 6-8min så er kedlen varm, men vandbeholderen langt fra. Så det giver ingen mening at pumpen kun kører når fyret gør det.Man kunne forestille sig at man satte et ur til at tænde fyr og pumpe 2-3 timer før familien står op, så er der varmt vand til morgenbadningen og uret kan slukke for det hele. Vil man ha varmt vand på andre tider kan uret stilles min 2t før. Hver gang man slukker og lader fyret stå mister man den varme som er i kedlen. Måske er det mindre en den varme det koster at holde vandet varmt hele tiden. Jeg tror at den største gevinst vil være at isolere kedlen rigtig godt.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
ja du har ret , det tager 1 time el.2 at varme vandet op igen , og det kan godt være at man skal lade pumpen køre lidt længere i spidsbelastnings perioderne . men ellers kan man selv prøve sig frem mht. hvor lang pause pumpen kan holde ad gangen . jeg kunne komme op på ca 1 time uden at temp. i huset faldt ,det handler jo om at den varme radiator stadig afgiver varme når pumpen stopper. det er selfølgelig altid en god ide at isolere kedlen og diverse varme rør , samt at have en ren kedel og et godt justeret oliefyr.( 1mm sod i hele kedlen øger olieforbruget med ca 5 % )
det er derimod ligegyldigt om det er en kappe beholder når den bare er koblet til varmeanlæget som en radiator .og er godt isoleret
Hej.

Nu var nespejs udgangspunkt jo det varme vand om sommeren og ikke hvor længe varmen står i en radiator. Som anlægget kører her i huset så cirkulere pumpen varme til varmtvandsbeholderen og da det er en a+-pumpe kører den på ca 8w hvad er det så man kan spare ved at slukke pumpen? er det de 8w eller bruges der mindre varme et el andet sted.Lad os sige at jeg slukker pumpen så står fyr og vvb og mister varme hver for sig hvis pumpen kører så mister de varme sammen. Hvis pumpen ikke køre vil fyret starte og stoppe uden at levere varme nogen steder hen . jeg kan simpelthen ikke se besparelsen. Er det om vinteren vil man jo få et mærkeligt flow i systemet. Pumpen stopper og radiatorene afkøles, termostaterne åbner mere,pumpen starter og lever en masse vand til de kolde radiatore, pumpen stopper og fyret er blevet koldt og starter men kan ikke levere og står bare og taber varmen igen. Hvis man skal ha noget ud af det så kræver det en styring med flere følere for at regulere på de rigtige tider. Ellers tror jeg bare man laver en masse besvær for sig selv.

Mange hilsner Kovas


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis