Sokkelpuds på ældre hus

Hej,

Sokkelpudsen på mit hus fra 30'erne sidder mange steder løst eller er faldet helt af.
Soklen er af beton til op over terræn, og er ikke trukket tilbage ift. murstenene. Sokkelpudsen dækker den synlige del af betonsoklen samt de to første mustensskifter.

På betonen vil jeg mene at cement + sand 1:3 vil fungere tilfredsstillende, men hvad gør jeg, når sokkelpudsen også skal dække de to første murstensskifter? Jeg vil helst ikke have spærret fugt inde og betonpuds virker lidt for stærk til at sidde udenpå en muret væg.

Mit spørgsmål er, hvad skal jeg bruge til at lave en ny sokkelpuds?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen til LDS.

Som alternativ til ren cementmørtel 1:3 kan du benytte en KC 20/80/550. Det er en stærk kalk/cement-mørtel som kan benyttes både på beton og murværk. Du skal benytte en 3,5% kalkmørtel og blande den med Aalborg basis cement i rumfanget 1:7. Hvis du bruger 6,6% kalkmørtel som normalt er den de har på trælasten, skal du tilpasse blandingen med lidt ekstra bakkesand i hver blanding så mørtelen ikke bliver alt for fed og slår revner!

Jeg har hørt, at man skal undgå at bruge KC 20/80/550 til reperationer, da den er meget stærk, og derfor kan få det til at revne. Så jeg ville nok bruge murerGRUS + cement i 1:3 som du selv siger. Men banker du hele soklen af, ville jeg også bruge KC 20/80/550.

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ThomasFN> c100/400 (som er det du anbefaler)er NOGET stærkere end en kc 20/80/550mørtel

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Hej og tak for svarene!

Jeg har været lidt mere rundt og studere på soklenpudsen, og der er kun nogle steder hvor den har mistet vedhæftningen. Jeg vil gerne have et ensartet udseende på soklen, så hvis jeg nu vælger kun at banke det løse puds af, vil det så være en holdbar løsning, først at pudse repeationerne op til niveau med den eksisterende sokkelpuds, og dernæst trække et lag på 0,5-1,0 cm ovenpå både nyt og gammelt puds?

I ovenstående tilfælde, så skal mørtlen jeg anvender jo kunne samarbejde med både tegl, beton og eksisterende puds. Er der i praksis problemer ved at lægge så stærk en mørtel udenpå de nederste skifter, f.eks. saltudblomstringer og lignende lige over hvor sokkelpudsen stopper?
Hvis du repper soklen så den er i god stand kan du filse soklen over med Maxit betonfils. Fåes i flere farver og virker fortrinligt til sokler og giver en meget ensartet farve uden at det virker malet

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også