Tilslutning af to lyssensorer til samme lamper

Hej

Jeg skal have tilsluttet to sensorer sådan at de to lamper der hænger på hver deres hjørne af min garage tænder samtidigt uanset om jeg kommer fra den ene eller den anden side. Men hvordan skal de forbindes? Skal jeg blot lave en samleboks hvor begge sensorer forbindes med kabel til lamperne og derfra til lampeudtaget?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se side 2. fig. 5-2 i denne pdf.

http://servodan.dk/Forms/Download.aspx?fileid={26651C81-6FE2-42BB-94F8-6FD986D96806}&filename=


Cirklen med et kryds er din lampe(r), har kan du så montere lige så mange lamper parallel - som din sensor tillader (max tilsluttet effekt for kontaktsættet)
Jeg har ikke haft tid til at se på endnu, men jeg mener faktisk også at det er servodan sensorer jeg har. Hvordan gøres det med andre mærker?
Skrevet af Jacster på 06 apr 2010 12:16 
Hvordan gøres det med andre mærker?
På samme måde... Stort set alle alm. 230V sensor er opbygget ens hvad angår de elektriske forbindelser...

Jeg mener bare ikke man kan gøre det med de billige fra supermarkedet. Den ene sensor bliver jo gjort til "master". Så det er dens indstillinger som bestemmer.
Annonce
Hvorfor bliver den ene "master"?

Uanset hvilken sensor du bruger, sætter du tændledningen fra begge sensorer i samme lampe. Så er lampen ligeglad med hvilken sensor der beder om at få lyset tændt. Og instillingerne påviker ikke hinanden.
Dog kræver DO. at det er den samme fase der bliver brugt på begge sensorer!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Trekkeren, det passer ikke det du skriver

Kablet man trækker fra tavlen/gruppesikringen/udtaget skal være med 3 ledere samt jord. De to af lederne kobles direkte til fase og nul i tavlen/gruppesikringen/udtaget . Hver af de 2 (eller hvar mange mange man ønsker) sensore bliver forsynet af fase lederen og nul. Tændledningerne fra sensorene kobles til den tredje leder. Dine lamper kobles til mellem nul og tændledning lederen. Så får du 4 mulige senarier med to sensore.
Sensor 1 aktiv, sensor 2 aktiv=lys i lamperne
Sensor 1 aktiv, sensor 2 inaktiv=lys i lamperne
Sensor 1 inaktiv, sensor 2 aktiv=lys i lamperne
Sensor 1 inaktiv, sensor 2 inaktiv=lamperne slukket

/John

/John Jensen

JohnJensen -> Er det lige meget hvilket mærke (pris klasse) af sensore man benytter?? syntes nemlig at have læst at nogen mener at det skal være servodan sensor.

/Henrik
Fuldstændig lige meget. Du kan benytte de billigste, eller dyreste. det vil stadig virke. 

når man som i dette tilfælde sætter sensorne parrallet, vil lyset tænde når bare en (eller begge) sensot bliver aktiveret. (præcis som der også bliver forklaret ovenover
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis