Muring af søjler

Hej mangler lidt hjælp muring af 3 søjler de skal være ca. 190 cm høje og skal brugs som støtte til et halvtag over vores terrasse søjlerne kommer til at stå 4 meter fra vægen.Taget blivet lavet med 18 mm krydsfiner med tagpap på. Mit problem er hvordan og hvor stort skal fundamentet være til at mure søjlerne op på.
Håber der er nogle der kan komme et par gode forslag
MVH Jens

Madsen 48

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først skal du i frostfrit dybde, det er ca. 90 cm under færdigt terræn, fundament skal så være minimum 25x25 cm, du kan nemlig ikke murer mindre end 27x27 cm, men så er der ikke plads til en evt. søjle inden i, hvis du vil have en 100x100 mm søjle inden i, skal du regne med et fundament på 33x33 cm. søjle bliver så 35x35 cm, at fundament skal være 2 cm mindre end færdig søjle er for at du kan pudse sokkel til et pænt færdigt projekt, din højde som du skal mure skal være deleligt, med 6,66 cm = fuge + sten, der bruges 15 skifter (sten) pr. meter i højde.

god fornøjelse.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Hej Gertsen

Tak for hurtigt svar skal lige have noget på det rene, det med en søjle på 100x100 mm inden i er det en trykimpræneret stolbe som støbes ned i fundamentet og man så bruger til at mure op om og til at fastgøre remmen til som rem havde jeg tænkt mig at bruge en limtræesbjælke på 80x160 mm

MVH  Jens

Madsen 48

jep, dog skal du støbe et galvaniseret beslag fast i beton, lav 10mm luft mellem beslag og beton - søjle må nemlig ikke stå direkte på/i beton - stolpebærer til indstøbning, kan købes færdigt ved XL-byg eller andre - rigtig fremgangsmåde er at du støber-montere søjler -monterer rem/tag und alles - opmuring laver du til sidst.

Mvh Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Hej Gertsen
Igen tak for hurtigt super svar, så er det jo bare at gå igang
Mvh Jens

Madsen 48

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis