Opfriske/Renovere en gyngestol; hvordan?

Hej, jeg har en gyngestol (og jeg ikke har nogen idé om hvor gammel den er) som trænger til en kærlig hånd. Jeg vil gerne have den malet, men jeg ved ikke, hvordan man gør det mest skånsomt med bedst mulige resultater. Jeg har vedlagt et par billeder, så I kan se, hvad jeg mere præcist snakker om. Jeg forestillede mig oprindeligt bare at male der, hvor malingen er skallet af, og så give det en omgang trælak, men så læste jeg noget med, at man faktisk burde tage alt maling af, før man maler det på ny, så min oprindelige opfattelse holder vist ikke helt.

Ps. Jeg er ret meget en nybegynder på dette område.
Pps. Havde lidt bøvl med indbyggede uploader på forummet her, så valgte at ty til andre midler.

Billede #1
Billede #2
Billede #3

Tak på forhånd!

~~

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne blive en rigtig flot stol, hvis den blev ført tilbage til sin oprindelige udgave.
Du smørre et pænt lag brun sæbe på alt det malede og pakker noget plastick omkring så det ikke står og tørre ind. Lad den så stå et døgns tid, så skulle du nærmest kunne skure malingen af.
Men fjern først det amatør belægning af stof.
Når du har rengjort den helt, så giv den noget teaktræs olie og du har en stol du kan være stolt af.
Og oprindeligt var der en løs hynde på sæde og ryg, du kan erstatte den manglende spiral bund med en tynd krysfiners plade.

V.h.  Håndværkeren
Det lyder som et dejligt projekt helt klart!

Nu er det faktisk min morfar, der smed det belægning på i sin tid, og jeg aner ikke, hvordan jeg mest skånsomt får det pillet af igen.

Med hensyn til selve behandlingen, så går jeg ud fra, at det er bedst at gøre når det bliver sommer og så ude i gården - og endda lade det stå der natten over?

Er der en bestemt måde, jeg burde skure malingen af, eller er det bare, hvordan jeg føler det kan gøres uden at skade stolen for meget?

Tak for input!

~~

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den grove side af skuresvampe skal der til, og alt efter hvor meget maling der sidder på skal du nok have flere lag på. Men det er den mest skånsomme metode, det er et ude job hvis du ikke har et bryggers / Grovkøkken. Men ikke i direkte sol, og plasticken skal bare være den slags vi bruger i køkkenet, vita vrap hedder det vist nok
Du er jo nød til at hive de søm ud, der findes faktisk et stykke special værktøj til det, men for en stol kan det ikke betale sig at investere i det. Du kan lirke dem lidt op ved at stikke et gammelt stemmejern ind under kanten og så tage dem med en skævbidder.
Uha, man glæder sig helt til at komme igang, men venter lige på bare lidt bedre vejr.

Den der stofbelægning den er også sat fast på armlænene, som egentligt ikke rigtigt kan ses på nogle billeder, men går ud fra, at de også skal af. Hvordan kommer det til at se ud med hullerne, sømmene efterlader? Er der eventuelt en måde at dække dem på?

~~

Nej ikke så det ikke bliver synligt hvis du kun giver stolen olie efter at have renset den for maling. Men maler du den igen kan du spartle hullerne ud med en spartelmasse beregnet til træ (ikke polyfylla og lignede)
Men du skal vel have hynder på den igen, løse forstås, og så dækker de jo de grimme huller i sædet. Du kan jo også lave et par små puder der kan bindes omkring armlænene !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Min kæreste (som også er maler) lavede en der ligner din meget sidste år, til en gave.
Den var også brun og i teaktræ. (Nu er billedet ikke så godt, og mangler sidste lag maling, men det eneste jeg lige kunne finde)
Så hvis du vælger at male, er her hvad vi gjorde.
Gjorde det, at sleb den meget grundigt igennem og vaskede med en stærk opløsning af grundrens samt 2 gange afvaskning bagefter med rent vand.
Herefter fik den 2 gange alflex grunder, udspartling af diverse ujævnheder, slibning, pletning på spartelmasse med alflexgrunder.
Efterfølgende er den blevet malet 3 gange med alflex glans 50 (oliebaseret maling).
Det vigtige når du maler med det, er at du lader malingen tørre godt igennem gerne over et par dage eller 3, da du ellers risikere små boble i malingen. efter 1 gang alflex, blev den slebet let og så igen 2 lag alflex med passende tørretid i mellem. Så blev den malet i etaper, dvs f.eks rygstøtte først - tørring - lamellerne i ryggen - sædet osv osv.

Resultatet blev rigtig flot, og stod faktisk mere eller mindre som om den var sprøjte malet med en flot blank overflade.

Det der især er svært når man bruger alflex/oliemaling er ikke at få støvkorn i.
Så brug et rum, hvor du ikke skal ind mange gange om dagen (helst et kælderrum/garage elign) få det støvsuget, fejet osv osv så der ikke er ret meget støv tilbage. Lad støv efter fejning der er i luften lægge sig, inden du går igang med at male. Evt gøre gulvet fugtigt så det binder støv, og det ikke bliver hvivlet rundt når du står og maler. Når du har malet et stykke, luk døren og kom helst ikke tilbage før malingen er tør Så kan man med rimelighed undgå støv i lakken 

Når den er helt færdig malet, så lad den hærde godt igennem i 2-3 uger inden du sætter stof på igen
Det er selvfølgelig et langstrakt projekt, men det er helt klart arbejdet værd.

Man kan også bruge en vandbaseret acrylemaljelak til at male den med, men vil ikke stå lige så flot og er måske også en smule mere modtagelig for afslag

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
fin lille stol at komme igang med som GDSer
den skal du nok få flot med lidt tålmodighed
ret dig bare efter hvad håndværkeren og Jacko siger

Jacko flot stol i har fået

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hm, yes, så tror jeg vist jeg er ved at turde gå igang, så mangler man bare tiden, naturligvis. :p

Og det ligner en udmærket stol det der, Jacko.

Tak for hjælp og råd, jeg lægger et billede op engang jeg er færdig med det hele så.

~~

ja selfølgelig gør du detvi eeelsker billeder

(men helst direkte på som Jacko gjorde)
bare et lille nødråb det gør det lettere
også hvis der er mere du vil spørge om

god fornøjelese

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej igen! Nu er der så gået et stykke tid, og først i dag er jeg kommet i gang Jeg har fået fjernet belægningen, smurt stolen ind i brun sæbe og pakket det ind i plastic. Den så sådan ud efter jeg fjernede belægningen javascript:amaf_insertHTML(' Og nu er det så, som nævnt, smurt ind i sæbe og pakket ind i plastic. Mit spørgsmål er så nu, skal jeg også fjerne det sorte bånd der i stolen? Ville det være smartest at fikse noget nyt der, også? Og, sker der noget, hvis det står i nuværende tilstand for lang tid? Jeg undrede mig også lidt over, om ikke det ville være lettere, hvis jeg brugte bums? Eller det er måske ikke særligt skånsomt? Tak på forhånd! Mvh, Mikstrup

~~

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også