Opfriske/Renovere en gyngestol; hvordan?

Hej, jeg har en gyngestol (og jeg ikke har nogen idé om hvor gammel den er) som trænger til en kærlig hånd. Jeg vil gerne have den malet, men jeg ved ikke, hvordan man gør det mest skånsomt med bedst mulige resultater. Jeg har vedlagt et par billeder, så I kan se, hvad jeg mere præcist snakker om. Jeg forestillede mig oprindeligt bare at male der, hvor malingen er skallet af, og så give det en omgang trælak, men så læste jeg noget med, at man faktisk burde tage alt maling af, før man maler det på ny, så min oprindelige opfattelse holder vist ikke helt.

Ps. Jeg er ret meget en nybegynder på dette område.
Pps. Havde lidt bøvl med indbyggede uploader på forummet her, så valgte at ty til andre midler.

Billede #1
Billede #2
Billede #3

Tak på forhånd!

~~

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne blive en rigtig flot stol, hvis den blev ført tilbage til sin oprindelige udgave.
Du smørre et pænt lag brun sæbe på alt det malede og pakker noget plastick omkring så det ikke står og tørre ind. Lad den så stå et døgns tid, så skulle du nærmest kunne skure malingen af.
Men fjern først det amatør belægning af stof.
Når du har rengjort den helt, så giv den noget teaktræs olie og du har en stol du kan være stolt af.
Og oprindeligt var der en løs hynde på sæde og ryg, du kan erstatte den manglende spiral bund med en tynd krysfiners plade.

V.h.  Håndværkeren
Det lyder som et dejligt projekt helt klart!

Nu er det faktisk min morfar, der smed det belægning på i sin tid, og jeg aner ikke, hvordan jeg mest skånsomt får det pillet af igen.

Med hensyn til selve behandlingen, så går jeg ud fra, at det er bedst at gøre når det bliver sommer og så ude i gården - og endda lade det stå der natten over?

Er der en bestemt måde, jeg burde skure malingen af, eller er det bare, hvordan jeg føler det kan gøres uden at skade stolen for meget?

Tak for input!

~~

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip