50 cc motor 16 år ?

hej, ville bare lige høre, er det 50cc motor 16 årige må køre med ?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af prebzz6 på 01 apr 2010 14:03
hej, ville bare lige høre, er det 50cc motor 16 årige må køre med ?
Hvorfor starter du en ny tråd på det spørgsmål ?
Og ja max 50 cc.

yep max 50 ccm som 16årige hvis du har knallert kørekort.
dem mellem 16-17år skal have knallertkørekort til 30 km/t. og dem på 18år og over behøver ikke knallertkørekort til 30 km/t.
Til 45 km/t skal man have bil eller mc kørekort som man skal være 18år for at tage.

Dog har jeg læst noget om et forslag om at de vil gøre sådan at 16årige kan tage kørekort til 45 km/t men du er nok 18år inden det forslag går igennem alligevel.
@Scootergrisen: Er det korrekt at man IKKE skal have kørekort, bare fordi man er fyldt 18?
I så fald er loven lavet om, siden jeg fik kørekort (Godt nok også en del år siden efterhånden)
Men der fik vi at vide, at "I gamle dage" måtte man køre knallert uden kørekort. Og det var primært fordi alle folk fik kørekort som 18-årige!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
omkring 60 kmt. gætter jeg på.!
Skrevet af hans2.hansen på 03 apr 2010 17:52
omkring 60 kmt. gætter jeg på.!
Så gammel er jeg heller ikke Hans, 30 kmt. måtte man kører. Der var en prøveperiode hvor man på større knallerter måtte være to på, det blev dog hurtigt ændret igen da der skete for mange ulykker. Men jeg kan huske at min lillebror en overgang kørte rundt med vores Far som Pasager.

Hmm.. ikke for at køre den her helt af sporet men man skulle  kun være 15år indtil
1/1-1980.

Jeg blev ihvertfald 15år i december 79 og var ret så heldig for efter den 1/1-1980 skulle man være 16 og tage knallertkørekort. Det var også derefter knallerter kun måtte have 2gear og ikke veje over 60 kg

Man lavede jo reglen for at aflive især Yamaha FS1 der var kongen af knallerter dengang,og de kørte dælme godt da  

Så i midten af 90erne kom så en EU-dom der afgjorde at man måtte tillade scooterne, og derfor har vi dem idag. Jeg mener importørerne trak Christiansborg i retten for at få en afgørelse,så de kunne sælge scootere.

Og der er jo da også en del af dem der går helt godt


 Mvh Henrik

Ved du hvad grunden var til at de ikke måtte sælge scootere til at starte med ?

Jeg læste noget om at der i gamle dage blev bygget knallert i danmark eller røvskubbere så de vist blev kaldt.
Men at så kom der en lov som satte en stopper for det...
Er det noget du kender noget til nalleplys.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis