Gammeldaws vandpumpe

Jeg har en gammeldaws vandpunpe i haven.
Pumpen er monteret på en brønddæksel og den går ned i brønden, hvor der også er masser af vand.
Men når man trækker håndtaget op og ned kommer der ingen vand.
Da vi bor i en meget gammel hus, ville det jo være dejligt om vi kunne få denne pumpe til at pumpe vand op fra brønden.
Vandet kunne jo med fordel bruges til at vande haven med.

Hvordan virker denne vandpumpe og hvad skal der til at få den til at virke.

MVH
LK

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der et par forskellige typer og forskellen er primært hvordan "toppen" ser ud.
Inden i det rør der går ned i brønden er der en pumpestang, den stang der trækkes af håndtaget. Denne stang trækker pumpestemplet op og ned. Selve pumpehuset er oftes et større rør end selve røret hvor vandet pumpes op igennem. Dette pumpestempel består at nogle dele hvor der er nogle "vippende" dele (en eller to klapper) der giver ventil/klap virkningen. Disse dele skal kunne bevæge sig frit og uhindret. Som pakning mellem pumpehus og pumpestempel består oftest af en læderpakning. Denne pakning kan være indtøret og pumpen vil heller ikke virke. I bunden af suge røret vil der oftes også sidde en ventil af en eller anden type. Oftes med etgrovfilder der forhindrer pudser og lignende i at blive pumpet op.

Selve pumpehuset er oftest samlet med tre gevindstænger der holder det hele samlet.

Men måske virker din pumpe bare du spæder op med en spand vand, det hjælper ofte på gamle pumper der har stået uvirksomme i længere tid og specielt hvis pumpelæderet er lidt slidt. Du starter altså med at hælde en spand van oven ned i pumpen og går så igang med at pumpe, hvis heldet er med dig kommer der vand... Ellers må pumpen op og du må igeng med at adskille og justere pumpen.

Nej jeg kender ikke lige nogen der har et ekstra pumpelæder liggende. Men måske på et kræmmer marked eller en rigtig gammel købmandsgård med gamle lagerbygninger...

Held med projektet

Njord


MVH Njord
Tak for hjælpen
Jeg har fyldt vand i toppen af pumpen, men ak nej der kom ingen vand.
Så det er nok den hårde vej !
Op med hele molevitte og så igang

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af LK (den 21-02-2002).]
Jeg håber ikke der er nogen der har fjernet pumpehuset. og pumpen kun står til pynt, det var vel ret brugt op gennem 70'erne

Venligst Njord

MVH Njord
Hvis der stadig er aktuelt med problemer med den gammeldags gårdpumpe, har jeg selv haft held med at finde både pumper og tilbehør her: 
http://gaardpumper.dk/tilbehoer-vandtank.htm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis