Varm luft OG varmt vand

Hej alle.

Så tog jeg springet og fik oprettet mig som rigtig bruger herinde. Min tid som passiv læser er ovre

Jeg har før fundet gode råd og forslag herinde og nu står min kone og jeg overfor at skulle renovere et hus, som vi netop har købt… og i den forbindelse, så sørger jeg ideer, erfaringer eller forslag omkring opvarmning.

Huset vi har købt varmes i dag op af en luft-til-luft-varmepumpe, hvor luften cirkuleres ud til alle husets rum via et rørsystem. Huset er fra 1963 og på 110m2. Vi vil skifte systemet, da det er underdimensioneret og der derfor suppleres med el-radiatorer om vinteren, hvilket gør den årlige udgift til varme ganske høj.

Foruden at efterisolere huset, så kunne vi jo reelt bare skifte luft-til-luft-systemet ud med et der var både nyere og dimensioneret rigtigt. Men da vi samtidig vil renovere kælderen (+55m2) ville vi gerne se om der var et system, som fortsat kunne varme rummene via luftkanalerne, men også samtidig kan varme vand til ny gulvvarme i kælder - og måske også vandet i vandhanerne. Det behøver ikke være luft-til-luft. Der er masser af have (jordvarme?) – og gas i vejen, hvis det er løsningen.

Er der nogen der har stået i en lignende situation – eller som har nogle forslag eller ideer?

De bedste hilsner

/Morten
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaaa... tjooo... Måske!!

Jeg er ikke så erfaren inden for disse ventilationsvarmepumper. Men jeg kunne da forestille mig at man kunne montere en fancoil (Vand) i ventilationssystemet, som kunne opvarme huset.
Og har du pladsen til det, ville det være godt med noget jordvarme.
Som det er nu, ville det også være en god ide at overveje en Luft/vand varmepumpe igen, da den jo får en del af energien til opvarmning fra udsugningsluften.

Lad os høre om der er andre der har erfaringer. Eller om nogen kender et anlæg, der kan klare dette.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
hvis du aligevel skal have isoleret over det hele mon så ikke
dit anlæg alligevel er stort nok alligevel
jeg kunne godt forestille mig at det er dimisioneret efter
et isoleret hus
men jordvarme er godt og hvis du evt. kombinere med
solcelleanlæg så er din strøm jo også billig efter opsætning
men der er mange måder at kombinere jeres ønsker så
du skal bruge god tid til at undersøge de forskellige muligheder
og tilbud før du beslutter dig både ud fra ideer /tid/økomomi på lang og kort sigt

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis