Valg af Oliefyr/træpiller/Jordvarme/solvarme

Vi er en familie på 3 som bor på landet og har de sidste mange år fyret med koks for at varme vores 200 m2 bolig op.
Nu er vi dog ved at blive godt trætte af det svineri som koks medfører og at komme hjem til et koldt hus efter en weekend ude.
Vi vil derfor skifte til anden opvarmningsform.
Huset er nyrenoveret hvor alle krav til isolering er overholdt.

Skorstensfejeren mener at man skal vælge et oliefyr!
Jeg er dog bare af den holdning at olie nok bliver ved med at stige i pris og derfor vil det være dyrt på længere sigt.

Vi vil gerne have noget som kan passe sig selv, hvis man er på weekend

Kan i hjælpe?
Jeg er åben overfor alle opvarmningsformer.
Hilsen Anders
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest skal du tage ALT OVERHOVEDET, du bliver proppet med af allehånde sælgere med et meget stort gran salt, idet ALLE oplysninger er fulde af løgn og latin i sælgers favør.

Jeg har pillefyr, monteret på en gammel Salamander kedel. Denne kedel er udråbt som noget af det værste her på Jorden, idet den vist nok i værste fald sluger mere energi, end der kommer ud af den, hvis jeg hører mig for ude i junglen af markskrigeriske sælgere og overkloge eksperter.
Fakta er imidlertid, at jeg bruger i store træk den samme mængde brændsel som mange andre i samme situation med nye, fine kongelig statsaut. kedelanlæg.

Gør dig selv en tjeneste ved at opsøge folk, som har og bruger det anlæg, som du forelsker dig i og få deres erfaringer. Pas dog på, at de ikke er købt af sælger af anlægget.

Ender det med at du vælger en eller anden form for træpilleanlæg, så brug meget tid inde på Stoker Pro forum. Her vil du finde mange års erfaringer med diverse anlæg.

Jeg er meget tilfreds med mit pilleværk, men har ikke indrettet det, så jeg kan fyre mere end 2 dag i f.eks. en fimbulvinter vi just har gennemlevet. Man kan sagtens indrette det, så man kan fyre i 14 dage uden mere tilsyn, end et olifyr kræver.
Jeg har så et oliefyr som back up, hvis det skulle være.

Jeg ville ikke satse på hverken olie eller gas, under indtryk af, at om føje år er vi afhængige af leverancer fra Gazprom, v/Putin.
Så vil jeg hellere stole på svensken, selv om de også igennem historien har vist sig som nogle værre kæltringe.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er jo så en af dem der lever af at sælge varmepumper... Og jeg vil selvfølgelig også gerne anbefale dig sådan en ;-)

Men om det skal være luft/vand eller Jord/vand, er op til den plads du har til rådighed.
Egentligt kan jeg godt lide pillefyr. Men skal man være helt fri for at rode med det, skal det være olie eller VP.
De skal have et årligt eftersyn, og så burde den i teorien være klar til et år mere.

Jeg har selv benyttet stokerpro flere gange. Og der sidder altså nogle dygtige folk, med masser af erfaringer.
Er du interesseret i varmepumper, kan du besøge heatpump.dk De ved også en hel del om emnet.

Men uanset hvad du vælger, synes jeg du skal gre som ktm skriver; tag ud og se det "I den virkelige verden" Det giver et meget bedre indtryk af hele anlægget. Og du får samtidig mulighed for at spørge ind til det specifikke anlæg.

Jeg har selv en luft/vand varmepumpe som jeg er rigtig glad for. Jeg fik den monteret i stedet for et oliefyr. Og som du selv siger... Olie bliver ikke billigere...!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej
Tak for informationen, jeg vil prøve at kigge på den hjemmeside i anbefaler.
Hilsen
Anders
Hej,

Hvis jeg stod i din situation, ville jeg uden tøven vælge en kombination af et pillefyr og et solvarmeanlæg.. Du vil kunne stoppe med at fyre omkring 1. maj og ikke tænde op igen før til oktober.. Hele sommeren er der varmt vand og varme i gulvene ganske gratis.. Og når vinteren sætter ind, så kan du glæde dig over den billige brændsel..

Jeg bor desværre i et område med naturgas, det er vi egentlig fint glade for, men man er jo tvunget til at betale prisen.. Vi fik for 2 år siden installeret solvarme og det har sparet os for ca. 8000,- om året.. Selv på dage som idag, hvor det både regner og blæser, har temperaturen været over 45 grader i solfangeren..

Held og lykke med valget

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis