Fugning omkring vindue

Hej,
Jeg har fået monteret et nyt vindue i mit hus. Vinduesmontøren har skåret hullet til vinduet og monteret vinduet med pu-skum (under vinduet) og alm. rockwool-isolering i sider og top.

Nu skal jeg have fuget op opkring vinduet. Fugerne i siderne og toppen er ca. 2-3 cm brede. I bunden er der ca. 10 cm, idet jeg skal opmure/opfuge en sålebænk, hvorpå jeg bagefter kan lægge sålbænksklinker. Derudover der et par mursten, der er gået løs, som jeg også skal have "fuget" på plads.

Mine spørgsmål:

1) Kan jeg opmure/fuge direkte på isoleringen/pu-skummet?

2) Hvilket produkt ville I anvende til formålet?
- Hvad med dette:
http://www.weber.dk/facade-mur/weber-produkter/produkter/opmuringsmoertler/weber-cempexo-universalmoertel.html

På forhånd tak for hjælpen
AndreasB
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1.
Du kan godt murer op af skummet ja, men ikke ovenpå skummet, der skal du ned til "fast" underlag igen.

Nej, der skal anvendes fugebagstop så fuges kun binder på 2 flader, hæfter den også på bagsiden, vil den med garanti slippe langs en af forkanterne i stedet for, fugen skal have mulighed for at arbejde., hvis altså du bruger en elastisk fuge.

Er det mørtel fuge, kan du vist godt fuge direkte på det, selvom værk ville være at fortrække, husk at tilsætte fibrer i mørtel til fugerne.

En universal mørtel kan sagtens bruges til det ja, det er nemt og hurtigt.

Men det er billigere at benytte alm. bakke / strand mørtel som tilsættes cement.
Det er nogle bredde fuger du har, men det skulle være muligt at en form for byggesilicone til sider og top. Jeg fuger pt. døre og vinduer med en 25 % elastisc Byggesilicone. Man siger at dybden af silicone, skal min. være det halve af bredden, så der går lidt til..! Se evt. de små klip om døre og viduer her: http://www.silvan.dk/templates/DT_InfoPage_Wide____22010.aspx#/kategori10/
bid særligt mærke i de gode råd om glittepindene - det er vigtigt!

Mange hilsner
Polite
 
universal mørtel vil jeg ikke anbefale det er alt for stærk
du skal bruge en alm. mørtel med fibre den er langt bedre
til fugning evt. tilsat en smule cement

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Tak for jeres svar.

Jeg vil helst fuge med mørtel, da det er sådan fugerne omkring husets øvrige vinduer er lavet.

Jeg forstår det sådan, at jeg så blot kan komme mørtlen ind i fugerne ovenpå isolering/pu-skum? Eller skal jeg købe sådan en fugestopskumfætter og stoppe ind i sider og kant?

Har I evt. en henvisning til et produkt, som jeg kan anvende lige ud af posen (jaja, med vand tilsat), og som kan købes i den lokale XL eller Jem&fisk? Jeg vil helst undgå at skulle til at blande selv, når det kun er relativt begrænset fugearbejde, der skal udføres...

Mvh
AndreasB
du kan købe mørtel i poser hos den lokale
og når man har hus er det ikke så galt
sådan lige at have en slat mørtel/cement/sand/grus
stående godt pakket ind hvis der er taget hul på det
brug evt. store spande med tætsluttende låg
så har man til en hurtig weekend rep.
uden at skulle fremskaffe materialer

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis