Folder på gipspladeloft

Hej alle,

Efter opsætning af gipspladeloft med dertilhørende papirstrimmel, spartel, glasfilt og maling er der desværre opstået et par folder, hvor de korte ender af gipspladerne mødes. øv! Enderne skulle vist ha været skåret skråt, men det er nemt at være bagklog.
Er der noget man kan gøre for at fjerne disse folder?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har netop haft en maler til at male mit hus indvendigt og en af opgaverne var bla at reparere en del samlinger i gipslofterne der så ud som dine, blot værre da det var 12 år siden de var sat op.
Det maleren gjorde var at skære de dårlige samlinger op, fjerne den gamle strimmel forstærkning, lægge en ny forstærkning på igen og efterfølgende spartle samlingen ud, ca 30 cm på hver side, afsluttende med en slibning og efterfølgende maling

/John

/John Jensen

Tak for svaret John. Det er ikke de nedsænkede samlinger på langs der folder, men der hvor to korte ender møder hinanden. Jeg har skåret enderne skrå, spartlet dem ud, og så har det fået en gang maling. Så må vi se om det holder i længden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skulle nok havde sat strimler i på kortkanterne også.... Hvis det er forstået rigtigt, at du ikke har gjort det.

der hvor to korte ender møder hinanden. Jeg har skåret enderne skrå, spartlet dem ud, og så har det fået en gang maling



Den diskution har nemlig fornylig været oppe og vende her på forummet, om der skulle strimmel i på kortkanter også

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Ok gør man det? Altså selvklæbende armeringstape? Fuldspartler man så loftet efterfølgende? Jeg mener, det tape buler vel en lille smule ud så, da pladerne jo ikke er forsænkede der? Nu fik du virklig spørge-Jørgen op i mig hehe - måske har du et link til den forrige diskusion om dette emne?

tak
Selvklæbende armeringstape eller papirstrimmel ja.

Og hvis det skal være helt korret, så fuldspartles pladerne ja, men jeg ville bare trække samling godt ud i en brede på 50-60 cm, så kan du efter slibning ikke se overgangen.

Kunne ikke lide finde den tråd, er ikke helt dus med søge funktionen herinde.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Debatten er her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/topic/aff/4/aft/156356/afpg/1

Kolodabyg, ang finde en tråd, hvis du ved du har skrevet i en tråd, så evt kig under mine indlæg i din toolbar til højre. Så er det bare at kører ned, til du finder den tråd hvor i du har skrevet

Mvh

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
hej LP

Har selv lige skrevet et indlæg om samme problem. Er så nu blevet opmærksom på hvordan det kan gå. Øv. Kan du huske hvilken klæber du brugte i 1.lag og hvilket type strimmel? Eller har du haft kontakt til en maler. Hvis du kommer frem til noget så lad mig vide det. Vi kan jo ikke være de eneste der har fjumret. Der må være en mulighed for at rette op på fejlen.
Hilsen liva

liva 

 

Hej Liva og alle andre,

Loftet er lavet med to lag gips. Første lag på tværs af lysindfaldet fra vinduerne, andet lag på langs for at få så få skygger som muligt. Samlingerne på langs i andet lag er lavet med papirstrimmel sat op i spartel, hvilket faktisk var ret svært. Til slut satte jeg glasfilt op med almindelig flitklæber og malede med Dyrups loftsmaling (kan iøvrigt anbefales).
 
Men det var som bekendt de korte gipspladeender, som jeg glemte at gøre noget ved, der blev problemet. Det resulterede i de to folder, du kan se på billederne herover. Jeg tog en hoppykniv og skar folden væk ved at skære skråt ned i hver side - som mange gør ved de korte ender, når de sætter loft op, men i dette tilfælde EFTER filten var kommet på. Dernæst har jeg så spartlet revnerne ud og slebet dem, og til sidst malet over med den samme loftsmaling. Jeg malede med en lille rulle for at få den samme struktur i malingen, og når jeg kigger op på loftet nu, er reperationerne faktisk usynlige. Så håber jeg bare ikke det flækker senene - hvis det gør har jeg en plan B med noget akrylfuge, men den tid den sorg.
 
Nå men jeg har flere lofter, der skal laves, og spørgsmålene presser sig på: Jeg læste debatten som Jacko linkede til og det er jo interessant læsning, men jeg vil ikke sige, jeg blev ret meget klogere - I er jo ikke enige! Skal der strimler på de korte ender, eller er det nok bare at skære dem skråt og så spartle?
 

Som I kan se, har jeg allerede skåret de korte ender, men er det nok? Skal der en strimmel henover også? Noget skal der ihvertfald gøres, for ikke at gentage min fadæse med det første loft. Bruger man strimler på første lag gips, når det er et dobbeltlag gipsloft?
 
Mange hilsner

LP
Konklusionen var nok der skal strimler på kortkanter, på trods af Dumles ihærdige forsøg på det modsatte. Om ikke andet, var det jo svaret fra danagips... Altså, papirstrimmel på kortkanter og fuldspartling.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også