Lav havemur - gode råd efterspørges...

Hej
Jeg skal lave en havemur i skellet ud til en vej. Muren skal ikke være højere en 40-50cm højmax 5 meter lang. Jeg havde tænkt mig at bygge den i leca- eller fundablokke.
Spørgsmål:
Skal jeg støbe fundament til så lille en mur?
Hvis ja skal jeg ned til "frostfri"?
Har du nogle gode råd?

Jeg synes det er lidt meget at skulle 90 cm. ned for en mur der er halvt så høj
Mvh.
Simon

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du ikke støber sokkel ned i frostfri dybte , risikere du at muren bliver skubbet op næste gang vi får en vinter som den vi har haft i år
hvad du mure den op af afhænger af hvor den står , du kan bruge fundablokke ( bedst hvis den skal holde på jord ) men bliver ikke ret pæn at se på , leca er ikke så stærk hvis der er børn der lejer på muren olig , da der nemt knækker hjørner af
mursten er langt det bedste både syns og holbarheds mæssigt , men det er mere en smagssag
Jeg har bare læst nogen steder at frostfrit kun er nødvendigt på murer over 1 meter's højde...
Mvh.
Simon
Som inspiration se www.ibf.dk under støttemure eller www.rbr.dk under mursystemer
De har nogle pæne løsninger, du kommer jo til at kigge på den hverdag?
Der findes også vejledning med bundopbygningen.
Bundopbygningen/forarbejdet må du ikke spare på, det er det der gør den holder i mange år frem.
Tak for links - det ser godt ud.
Disse lock block's (rbr.dk) skal de også have et frostfrit fundament? Jeg spørger fordi jeg har netop set en professionel anlægge en lignende havemur udelukkende på et tykt lag grus.
Mvh.
Simon
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis