Startproblemer med VP 2001.. Hjælp!!

Jeg har stadig store problemer med min Volvo penta 2001. Den er i efteråret blevet grandvis sværere og sværere at få til at starte. Til sidst i efteråret kunne den slet ikke komme i gang. Jeg har nu skiftet alle filtre, rengjort tanken, og udluftet ved brændstof filteret samt ved insprøjtningsdysen. Har ikke haft mulighed for at få den kompressionstestet men måske er dette næste træk?? Jeg har prøvet at skrue røret af på dysen og der kommer et lille squis, men ikke meget diesel. Jeg har også prøvet at tørne motoren manuelt med topdækslet af og der høres en hvæsen når den når kompressions takten?? Må den det??? Den gør typisk det at når jeg tørner motoren, så går der noget tid så begynder den at "tøffe", dog uden at starte.. Har endda prøvet med noget dieselstart men heller ikke det hjalp?? Jeg er sgu ved at blive desperat!!! Hjælp ønskes af de kloge motorkyndige på denne side.. :-) På forhånd tak.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som nogle utætte ventiler - prøv at gi den en kompressionstest - er du heldig er det bare en ventil der skal rettes til

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

du kan prøve med en olie kande og så punpe lidt olie ind oven på hvert stempel det lukker utætheden ved stemplet
og så er jeg næsten helt sikker på den starter.
pas på med disel start det slider meget på motoren
mvh. Ole
Eller muligvis dine gløderør

En af guds udvalgte

Ok så er det jo udelukket.! men er der så en anden form for for koldstart

En af guds udvalgte

Den står og hoster lidt... ryger lidt sort røg fra udstødningen, men kommer ikke i gang.. Når jeg har prøvet at skrue røret af dysen, kommer der små strint svarende til måske 2-3 dråber diesel. Ved ikke om der skal kommer mere ud da jeg ikke har noget sammenlignings grundlag.
Har snart ikke flere gode ideér...
Der var en der foreslog at prøve med lidt olie i cyl men hvordan det??? Man kan jo ikke umilddeltbart få adgang til forbrændingskammeret...
Er snart ved at gå i panik da sejlksæsonen nærmer sig med solrige skridt..

Koldstart virker ved at man trækker stopknap , den aktiverer så pumpen så man får en nemmere koldstart ..

Man kan ikke se , hvor meget diesel der skal komme ud af dysen.. men jeg er næsten sikker på at det er din dyse der er slidt op .. pga. det du skriver .. dysen sender en meget fin forstøvning ind i kammer og den starter..det er denne fine forstøvning der er let antændelig, begynder den at have tendens til at "dryppe" istedet kan den ikke , og dermed skal tempraturen være meget højere i motor for at starte , du kan givetvis starte den hvis du sætter en flamme fra en blæselampe til indsugning , hvis du kan det er det helt sikker dysen .. og får du den igang vil den ryge voldsom, da forbrændingen ikke er "ren" dysen er en lille sag til omkring 2000 kr skiftet , det koster at rode med en VP .. men så er det til gengæld sjældent at der går noget istykker .. den er meget driftsikker..

MVH Hald

 

Du kan ikke komme olie ind til brændkammeret , uden at ta topstykket af..
hej du ka skruge dine luft filter af og komme olie ind den vej det kan være der sider en flance du også skal have pillet af.
hvis dine dyser ikke forstøver kan du køre til bosch diesel værksted eller kethner det er nok det billigste jeg fik det gjort på min gamle albin motor det kostede kun 1500 kr og der skulle de have bestilt alle stumper hjem.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis