startproblem med VP 2001

Jeg har stadig store problemer med min Volvo penta 2001. Den er i efteråret blevet grandvis sværere og sværere at få til at starte. Til sidst i efteråret kunne den slet ikke komme i gang. Jeg har nu skiftet alle filtre, rengjort tanken, og udluftet ved brændstof filteret samt ved insprøjtningsdysen. Har ikke haft mulighed for at få den kompressionstestet men måske er dette næste træk?? Jeg har prøvet at skrue røret af på dysen og der kommer et lille squis, men ikke meget diesel. Jeg har også prøvet at tørne motoren manuelt med topdækslet af og der høres en hvæsen når den når kompressions takten?? Må den det??? Den gør typisk det at når jeg tørner motoren, så går der noget tid så begynder den at "tøffe", dog uden at starte.. Har endda prøvet med noget dieselstart men heller ikke det hjalp?? Jeg er sgu ved at blive desperat!!! Hjælp ønskes af de kloge motorkyndige på denne side.. :-) På forhånd tak.
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har Volvo lavet mange modeller af motorer. Hvilken model er din? Er den med gløderør?har du tjekket dem?
Hvis en dieselmotor har god kompression og indsprøjtningen virker - ja så kan den slet ikke lade være at starte! Hvis din motor har haft mange driftstimer så er fejl på begge dele en mulighed. Indsprøjtningsdyserne kan være brændt og sat til med sod, og i topstykket kan ventilerne trænge til en omgang. Endelig kan det være slidte stempelringe.
Jeg ville som første gæt tro at det er ventilerne der trænger til en omgang (slibning), og det betyder afmontering af topstykket. Helt afhængig af dine evner som motormekaniker så kan du lave noget eller det hele selv. Er du ikke dus med eller har værktøj til at foretage en ventilslibning, så kan du afmontere topstykket og bede et motorværksted sørge for at ventiler og indsprøjtningsventiler er i orden.

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Skrevet af hhmcsv på 28 mar 2010 23:54
Hvis en dieselmotor har god kompression og indsprøjtningen virker - ja så kan den slet ikke lade være at starte! Hvis din motor har haft mange driftstimer så er fejl på begge dele en mulighed. Indsprøjtningsdyserne kan være brændt og sat til med sod, og i topstykket kan ventilerne trænge til en omgang. Endelig kan det være slidte stempelringe.
Jeg ville som første gæt tro at det er ventilerne der trænger til en omgang (slibning), og det betyder afmontering af topstykket. Helt afhængig af dine evner som motormekaniker så kan du lave noget eller det hele selv. Er du ikke dus med eller har værktøj til at foretage en ventilslibning, så kan du afmontere topstykket og bede et motorværksted sørge for at ventiler og indsprøjtningsventiler er i orden.

Hans-Henrik


Ok, lyder rigtigt, men hvad mener du om det med at jeg kan tørne motoren manuelt og så kommer der en væsen der synes at komme fra krumtaphuset?? Er det normalt eller vil man ikke kunne høre forskel hvis det nu er en utæt ventil?? Tak for dit svar, :-)
Hvis du med en olie kande kan komme til og give den et par dryp olie ind gennem indsugningen og den så starter bedre er det mangel på kompresion der er skyld i det. i så fald kan et sæt nye stempel ringe måske sikkert gøre det så prøv og et slipesæt og nogle ringe og du skulle kunne løse problemet for en stund. hvis du gør det så mål ring gab med de nye ringe for og se om cylinder foring måske står for tur snart.

Pinballs

Annonce
et slibe sæt til en 2001 koster omkring 550 kr og både ud og ind ventilen skal stå 0.30 du burde selv kunne topstykket skal spændes af 2 gange første gang med 1.0 og anden gang med 7.0 dysen skal åbne ved 180-190 kp/cm2 du burde hvis du ikke piller dysen ud kunne dreje dysserør så meget at du kan tørne motor med toppen af at du kan se om sprøjte billedet er helt tosset eller om dysse ligefrem drypper.
Jeg kan ikke lige her og nu finde en pris på et sæt ringe men det burde du også skifte hvis motor er til og få bunddæksel af mens den sidder i hvis foring ikke er for slidt burde du kunne få den til og køre for under 1500 kr

Pinballs

Da jeg her i vinter gav min gamle VolvoPenta MD7B - fra 1983 og forgængeren til 2001 - en overhaling med slibning af ventilerne var det netop fordi jeg syntes at den var blevet lidt langsommere til at starte. Denne motor starter efter 1 omgangs rotation, selv om vinteren, så når den skulle tørne adskille omgange inden den kom blev jeg mistænksom - og efter 25år er det vel ikke urimeligt at få fat i topnøglesættet. Men når den tørnes med hånden skal man tydeligt kunne mærke kompressionen når et af stemplerne går opad i kompressionsslaget, og jeg mener ikke at det er usædvanligt at man kan høre trykket hvæse forbi de lukkede ventiler. Men de skal helst være næsten tætte sådan at man ved håndkraft har svært ved at dreje forbi toppunktet. Det er sandsynligvis udstødningsventilerne der skades først, både fordi de er hårdest belastet temperaturmæssigt og fordi smøringen af ventilstyret pga. den højere temperatur er dårligere. Så kan styret blive slidt og så er spillet gående mod en brændt ventil.

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

hej det tyder på at det er dine stempelringe der er galt med
hvis det hvisler fra oliepinden du han kontreler det ved at holde et stykke plastig over hullet til oliepinden
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hvis diselstart ikke får den til at starte, i det mindste nogle omdrejninger, så kan du vist godt udelukke dysserne som fejlen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jammen det kan den godt. Den står og hoster lidt... ryger lidt sort røg fra udstødningen, men kommer ikke i gang.. Når jeg har prøvet at skrue røret af dysen, kommer der små strint svarende til måske 2-3 dråber diesel. Ved ikke om der skal kommer mere ud da jeg ikke har noget sammenlignings grundlag.
Har snart ikke flere gode ideér...
Der var en der foreslog at prøve med lidt olie i cyl men hvordan det??? Man kan jo ikke umilddeltbart få adgang til forbrændingskammeret...
Er snart ved at gå i panik da sejlksæsonen nærmer sig med solrige skridt..
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis